Als opleider of geregistreerde professional kun je het SKJ-logo gebruiken. Zie hier meer informatie over het logo.
Via Mijn SKJ kun je punten invoeren voor deelnemers aan geaccrediteerde scholing. Dit kan alleen voor jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals, niet voor pedagogen en psychologen en ook niet voor professionals met een vooraanmelding.
Je voegt de punten via een Excelbestand toe aan het dossier van de jeugdzorgwerker of jeugd- en gezinsprofessional. Je moet bij de accreditatieaanvraag wel aangegeven hebben dat er digitaal punten worden toegekend.
Het is belangrijk dat je in het Excelbestand heel precies de kolommen invult zoals gevraagd wordt. Ook moeten de gevraagde kolommen allemaal gevuld zijn, maar niet helemaal tot onderaan het werkblad. De import van gegevens lukt anders niet of niet volledig.
Ja, e-learning moet met een toets afgesloten worden om in aanmerking te komen voor accreditatie.
Verantwoorde werktoedeling: werkgevers, professionals en gemeenten krijgen ermee te maken bij het organiseren van de jeugdzorg. Maar het is geen eenvoudig onderwerp. Daarom leggen we de hoofdlijnen ervan hier uit.
De norm van de verantwoorde werktoedeling geldt sinds 2015 en bepaalt dat werkgevers bij het toedelen van werk rekening moeten houden met de specifieke kennis en vaardigheden van professionals.
Bepaalde werkzaamheden mogen alleen worden gedaan door geregistreerde professionals. Zij werken volgens hun professionele standaarden. Dat zijn de normen die zijn vastgelegd in onder andere de Beroepscode, vakinhoudelijke richtlijnen en veldnormen.
Hoewel de verantwoordelijkheid om te werken met professionele standaarden bij de jeugdprofessional ligt, heeft de werkgever hierin ook een verantwoordelijkheid. Die moet namelijk voor de randvoorwaarden zorgen waarbinnen de de professional optimaal kan functioneren en kan werken volgens de professionele standaarden.
Gedetailleerde informatie over het toepassen van de regels vind je in de brochure ‘Kwaliteitskader Jeugd: toepassen van de norm van de verantwoorde werktoedeling in de praktijk’.
Ook handig is het beslisschema ‘Werk op een verantwoorde manier toedelen‘.
In de Jeugdwet (artikel 1.1 sub 1) is de onderstaande definitie van jeugdhulp opgenomen:
- Ondersteuning van, en hulp en zorg (niet zijnde preventie) aan jeugdigen en hun ouders bij het verminderen, stabiliseren, behandelen en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische problemen en stoornissen, psychosociale problemen, gedragsproblemen of een verstandelijke beperking van de jeugdige, of opvoedingsproblemen van ouders.
- Het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem en die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt.
- Het ondersteunen bij of het overnemen van activiteiten op het gebied van de persoonlijke verzorging gericht op het opheffen van een tekort aan zelfredzaamheid bij jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking of een somatische of psychische aandoening of beperking, die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt, met dien verstande dat de leeftijdgrens van 18 jaar niet geldt voor jeugdhulp in het kader van jeugdstrafrecht.
Voorwaarden training professionele standaarden en beroepsethiek
Training professionele standaarden jeugd- en gezinsprofessionals (BPSW)
Basistraining beroepscode, beroepsethiek en tuchtrecht (HAKA)
Verdiepingstraining beroepsethiek (HAKA)
Training Beroepscode werken met richtlijnen en tuchtrecht. (Combinatie Jeugdzorg)
Beroepscode, Richtlijnen en Tuchtrecht (Samen Veilig Midden-Nederland)
Beroepscode en Tuchtrecht (VanMontfoort)
Beroepscode, tuchtrecht en richtlijnen voor de jeugdzorg (Sterk Huis)
Basis- en verdiepingstraining beroepscode en tuchtrecht (Timm consultancy)
Training beroepsstandaarden voor jeugd- en gezinsprofessionals (MEEK2)
Basistraining professionele standaarden en beroepsethiek (Jeugdprofessionals Nederland)
Verdiepingstraining professionele standaarden en beroepsethiek (Jeugdprofessionals Nederland)
Basis- en verdiepingstraining beroepscode, beroepsethiek en tuchtrecht (Training & Coaching 0-100)
Beroepsstandaarden, Beroepsethiek & Tuchtrecht (ViaJeugd)
Basistraining of Verdiepende training Beroepscode, Tuchtrecht & Beroepsethiek (Stichting Groeimee)
Meer trainingen en/of scholingen kun je vinden op onze website scholing.skjeugd.nl.
Formeel leren
Bij formeel leren gaat het om leervormen zoals een cursus, training, en practicum. Hierbij worden combinaties van verschillende leerstrategieën doelgericht en planmatig ingezet: met een combinatie van theorie (leesstof, uitleg), instructie (praktische richtlijnen), voorbeelden (video of anderszins) en oefening (in de vorm van oefening/rollenspel of uitproberen in de praktijk) worden bepaalde kennis en vaardigheden overgedragen. De stof wordt dus via verschillende leerstrategieën aangeboden. Kijk voor beoordelingscriteria in Criteria voor beoordeling formeel leren.
Vormen van formeel leren:
- Blended learning is een mix van verschillende leervormen, zoals klassikale training en e-learning, die overkoepelend de naam Blended Learning heeft gekregen.
- Cursus: een cursus bestaat uit een aantal lessen die men kan volgen over een specifiek onderwerp. Deze reeks lessen vormen uiteindelijk een afgesloten geheel. Een cursus is dan ook wel een kortdurende opleiding.
- E-learning: online cursus met elektronische component: het internet en de bijbehorende technologie zoals een computer, smartphone of tablet. Deze is op eigen tempo en op een eigen gekozen moment te volgen.
- Scholing: activiteiten na de beroepsopleiding, gericht op het peil houden van de kwalificaties voor de uitoefening van functie en beroep.
- Studiedag: bijeenkomst gedurende een dag of een ruim deel daarvan, georganiseerd om zich toe te leggen op de studie van een specifiek, veelal gespecialiseerd onderwerp, vaak door bespreking van onderzoeksrapporten, uitwisseling van ervaringen en gegevens, discussie e.d.
- Training: De deelnemers leren nieuwe kennis, attitudes en vaardigheden en oefenen hiermee in de training om het vervolgens in de praktijk toe te passen.
- Webinar is een scholing die men samen volgt in een online-omgeving, waarbij interactie met de docent/trainer mogelijk is. Gaat het om een lezing, workshop of presentatie dan valt een webinar onder informeel leren.
Informeel leren
Informeel leren is een leerproces waarbij de professional nieuwe kennis, vaardigheden en ervaringen verwerft buiten formele educatieve settingen om. De professional leert door zelf te doen in interactie met anderen.
Vormen van informeel leren:
- Conferentie/congres: bijeenkomst waar over een bepaald vakgebied kennis wordt uitgewisseld
- Referaat: presentatie/voordracht over een bepaald onderwerp
- Symposium: wetenschappelijke bijeenkomst over een bepaald onderwerp
- Workshop: korte cursus waarbij deelnemers zich de theorie eigen maken door praktijkopdrachten uit te voeren.
Als je niet meer weet met welk e-mailadres je kunt inloggen, neem dan contact op met SKJ via info@skjeugd.nl. Wij zoeken dan met je registratienummer of achternaam in het systeem op met welk e-mailadres je geregistreerd bent.
Het certificaat dient de volgende gegevens te bevatten:
- Naam van de deelnemer
- Naam van de scholing
- Datum van afronding
- Het accreditatienummer
- Aantal toegekende accreditatiepunten
- Logo opleidende organisatie
- Handtekening van de opleider
Voor scholingen is het mogelijk om via ‘Mijn SKJ’ punten toe te kennen aan professionals die geregistreerd staan in de kamer Jeugdzorgwerkers of Jeugd- en gezinsprofessionals. Deze punten komen direct als goedgekeurde scholing in het dossier van de deelnemers. Je kan dit alleen doen als je op het aanvraagformulier ‘digitaal punten toekennen’ hebt aangevinkt.