Nee, van SKJ kan je geen lid worden. Bij SKJ regel je de beroepsregistratie. Dat is heel belangrijk, want in de Jeugdwet is opgenomen dat werkgevers in principe moeten werken met professionals die geregistreerd staan in het Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of het BIG-register.
Registratie bij SKJ is iets anders dan lidmaatschap van een beroepsvereniging
SKJ – Stichting Kwaliteitsregister Jeugd – is een door de ministers van VWS en V&J erkende privaatrechtelijke stichting die de uitvoering en toetsing doet van beroepsregistratie en tuchtrecht in het jeugddomein.
NIP, NVO en BPSW zijn beroepsverenigingen waarvan professionals lid zijn. Vrijwillig. Deze beroepsverenigingen zijn heel actief. Zij borgen de beroepsidentiteit en geven het beroep een stem. De beroepsvereniging stelt bijvoorbeeld de beroepscode vast en actualiseert die. Een beroepsvereniging draagt het beroep. Ze biedt een plek waar vakgenoten elkaar kunnen ontmoeten. Ze vertegenwoordigt de beroepsgroep in overleggen met de overheden en andere veldpartijen. Ze zorgt dat de opleiding aansluit bij de praktijk. Ze stelt vakinhoudelijke richtlijnen vast en zorgt dat er voldoende bij- en nascholing is.
Meer weten over de beroepsverenigingen? Bekijk de websites van NIP, NVO en BPSW.
De volgende cliëntgerelateerde indicatoren geven aan dat er een geregistreerde professional ingezet moet worden:
- Risicovolle taken
- Crisis
- Onveilige omgeving
- Levensbedreigende situatie
- Meerdere problemen tegelijkertijd (bijvoorbeeld somatische, ontwikkelings-, psychische, sociale, gedrags- en/of opvoedingsproblematiek) en daarbij is het niet duidelijk welke hulp op gang gebracht moet worden
- Complexe problematiek waarvan achterliggende oorzaak onbekend is
- Sterk wisselend verloop
De geregistreerde professional heeft een cruciale rol bij:
- Beoordeling:
-analyseren complexe hulpvraag
-diagnose stellen of diagnostisch beeld vaststellen
-probleem analyse maken) - Besluitvorming over:
-in gang zetten van niet vrij toegankelijke jeugdhulp
-jeugdbescherming en jeugdreclassering
-af- en opschalen van ingezette hulp
-beëindigen van de formele hulpverlening - Vaststelling van:
-hulpverleningsplan
-behandelplan
-plan van aanpak voor jeugdbescherming en jeugdreclassering
-adviseren over behandeling
-hulpverlening
Meer informatie over wanneer een geregistreerde professional ingezet moet worden en wanneer niet, kun je vinden in het Kwaliteitskader Jeugd.
Verantwoorde werktoedeling: werkgevers, professionals en gemeenten krijgen ermee te maken bij het organiseren van de jeugdzorg. Maar het is geen eenvoudig onderwerp. Daarom leggen we de hoofdlijnen ervan hier uit.
De norm van de verantwoorde werktoedeling geldt sinds 2015 en bepaalt dat werkgevers bij het toedelen van werk rekening moeten houden met de specifieke kennis en vaardigheden van professionals.
Bepaalde werkzaamheden mogen alleen worden gedaan door geregistreerde professionals. Zij werken volgens hun professionele standaarden. Dat zijn de normen die zijn vastgelegd in onder andere de Beroepscode, vakinhoudelijke richtlijnen en veldnormen.
Hoewel de verantwoordelijkheid om te werken met professionele standaarden bij de jeugdprofessional ligt, heeft de werkgever hierin ook een verantwoordelijkheid. Die moet namelijk voor de randvoorwaarden zorgen waarbinnen de de professional optimaal kan functioneren en kan werken volgens de professionele standaarden.
Gedetailleerde informatie over het toepassen van de regels vind je in de brochure ‘Kwaliteitskader Jeugd: toepassen van de norm van de verantwoorde werktoedeling in de praktijk’.
Ook handig is het beslisschema ‘Werk op een verantwoorde manier toedelen‘.
Als uitgangspunt geldt dat een jeugdprofessional alleen verantwoordelijk is voor zijn eigen handelen. Een uitzondering hierop is als een jeugdprofessional iemand – bijvoorbeeld een collega, lid van het management – fouten ziet maken/risico’s nemen en hier niets over zegt/geen actie onderneemt. Dat is namelijk óók verantwoordelijkheid nemen voor je eigen aandeel.
Je kunt je registratie uitsluitend schriftelijk opzeggen per e-mail naar de administratie.
Je krijgt per e-mail een bevestiging van je opzegging. Als je binnen 3 weken geen bevestiging hebt ontvangen, hebben we je opzegging misschien niet ontvangen. Neem in dat geval contact op, bij voorkeur per e-mail naar de administratie.
Bij te late opzegging geldt een betalingsplicht tot en met het nieuwe registratiejaar.
Verlenging herregistratieperiode
Voor zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en/of ziekteverlof kan je verlenging van je herregistratieperiode aanvragen. Ook als je andere (zwaarwegende) redenen hebt waarom je je herregistratie niet tijdig af kunt ronden, kan je een verlengingsaanvraag doen. Dit kan in Mijn SKJ via de onderstaande stappen;
- Menu aan linkerzijde in Mijn SKJ.
- Overige
- Uitstel aanvragen (3 stappenplan).
- Nieuwe aanvraag indienen.
De factuur van je SKJ-registratie kun je vinden in je Mijn SKJ-omgeving.
Eenmaal ingelogd kun je de onderstaande stappen volgen.
- Aan de linkerkant van je scherm onder het rode kopje ‘Overig’ kun je klikken op ‘factuur’.
- Je ziet nu de factuur-samenvatting.
- Om de factuur te downloaden, klik je aan de rechterkant op het pijltje dat naar beneden wijst om dit uit te voeren.
Het aanpassen van je e-mailadres kun je zelf doorvoeren in je Mijn SKJ-omgeving
Eenmaal ingelogd, kun je de onderstaande stappen volgen:
- Aan de linkerkant van je scherm onder het rode kopje ‘Mijn SKJ’ kun je klikken op ‘profiel’.
- Je bevindt je nu in je profieloverzicht.
- Aan de rechterkant van het eerste blok genaamd ‘Account’ kun je klikken op de button ‘gegevens wijzigen’.
- Volg hier de 5 stappen om je gegevens aan te kunnen passen, waaronder het aanpassen van ‘E-mail privé’.
- Vergeet niet bij stap 5 op de rode button ‘versturen’ te klikken om je de wijziging te bevestigen.