Voor de herregistratie gelden de volgende voorwaarden op het gebied van werkervaring:
- je hebt minimaal gemiddeld 16 uur per week op hbo-niveau gewerkt in het sociaal werk, in het primaire proces. Dit komt overeen met minimaal 3368 uur over 5 jaar
- daarvan werkte je minimaal gemiddeld 8 uur per week als jeugd- en gezinsprofessional
- in je werk als jeugd- en gezinsprofessional was/is sprake van persoonlijk contact met jeugdigen en gezinnen (dit hoeft niet per se 8 uur per week te zijn)
- je bent/was belast met taken en verantwoordelijkheden die volgens het Kwaliteitskader Jeugd vragen om een geregistreerde professional.
Het is in je herregistratiedossier van belang dat uit de verklaring of ondersteunende documenten naar voren komt welke taken je uitvoert. Je dient namelijk op hbo-niveau of hoger te werken én werkzaamheden uit te voeren in het jeugddomein die volgens de norm verantwoorde werktoedeling om de inzet van een geregistreerde professional vragen. Gebruik eventueel een handleiding bij het indienen van je (werkervarings)activiteiten via Mijn SKJ.
Check hier of je op een functie werkt waarvoor je geregistreerd moet zijn. Is dat niet het geval, dan voldoe je mogelijk niet aan de werkervaringseis. Bespreek dit dan ook met je werkgever (indien mogelijk/aanwezig).
Zelfstandigen
Ben je zelfstandig jeugdhulpverlener en voldoe je aan de werkervaringseis? Ook dan kun je je herregistreren. Je beoordeelt zelf of je (nog steeds) vakbekwaam en toegerust bent voor de hulp die je verleent. Je gaat ook zelf na of je werkzaamheden uitvoert die de inzet van een geregistreerd professional vereisen.
Tijdens reflectie moeten de drie verschillende dimensies van professionaliteit in samenhang met elkaar aan bod komen (tenzij je gebruik maakt van het reflectieformat).
De dimensies zijn:
Technisch instrumenteel
Hoe kies ik in een situatie de specifieke kennis, methoden, technieken en richtlijnen? Op welke manier pas ik deze toe in concrete situaties? Op welke manier gebruik ik kennis, methodieken, richtlijnen en instrumenten om mijn handelen te onderbouwen? Ben ik hiaten tegengekomen in mijn kennis of de toepassing daarvan? Hoe ben ik vervolgens omgegaan met die hiaten?
Normatief
Ben ik mij over het algemeen bewust van de normatieve dimensie van mijn handelen? Heb ik voldoende oog voor de morele aspecten van een situatie? Als ik nadenk over de morele aspecten in een casus, in hoeverre spelen mijn eigen normen en waarden dan een rol? En op welke manier kom ik de normen en waarden van andere betrokkenen op het spoor? Hoe onderbouw ik mijn handelen in termen van normen en waarden? En op welke manier integreer ik de beroepsethische normen (beroepscode) in mijn handelen?
Persoonlijk
Wie ben ik als persoon in de professionele relatie? Doe ik mijn werk op een manier die bij mij past? Op welke manier spelen mijn eigen ervaringen en overtuigingen een rol bij mijn handelen? Hoe bewaak ik de grenzen tussen mijn professionele handelen en persoonlijke betrokkenheid, ervaringen, waarden? Hoe ga ik om met de spanningsvelden die hierbij optreden?
Wij adviseren om na het afronden van een reflectieserie met een van de reflectievormen de reflectie in te voeren met behulp van de handleiding.
Intercollegiale intervisie is een vorm van intercollegiale toetsing waarin sprake is van geregelde samenkomsten en een systematische aanpak van de reflectie op het professioneel handelen van de betrokkenen op basis van gelijkwaardigheid.
Je reflectietraject – nog los van de vormen die je gebruikt – start met het formuleren van leervragen. Je leervragen kunnen voortkomen uit:
- concrete ervaringen uit de praktijk
- zelfonderzoek en kritische zelfreflectie
- het vragen van feedback aan cliënten, collega’s en leidinggevenden.
Let op: feedback vragen is geen klanttevredenheidsonderzoek. Het uitgangspunt blijft de eigen beroepshouding.
Om je eigen leerproces te structureren, is het van belang een plan te maken – een routekaart – waarin je leervragen staan en hoe je aan die leervragen gaat werken.
Een reflectieformat bestaat uit drie onderdelen
- De leervraag/leervragen die ik voor mezelf heb geformuleerd is/zijn:
- In hoeverre hebben de ingediende activiteiten geleid tot het behalen van deze leervraag/leervragen?
- Eventueel: Het leerdoel/de leerdoelen waarop ik mij in de komende periode wil richten, is/zijn:
Als je op deze gestructureerde wijze werkt, kun je voor je (gehele) herregistratie dit format met de drie onderdelen invoeren. De periode, het aantal reflectievormen en het aantal reflectieseries die behoren bij dit reflectieformat mag je zelf bepalen aan de hand van jouw leervragen.
Het reflectieformat vind je in Mijn SKJ, of in de Links & Downloads.
Reflectie is gericht op het leren en ontwikkelen van de professional zelf. Het gaat dus niet om het bedenken hoe je het beste in de casus kunt handelen, maar om zelfonderzoek en het verkrijgen van inzicht. Het gaat om jóuw vraag, dilemma en worsteling. Je stelt jezelf vragen, je bevraagt je collega’s over hoe je aan het werk bent, hoe je denkt, hoe je handelt en waarom.
Het doel van reflectie is dat er een proces op gang komt dat het leren van de werkervaringen op gang brengt en bevordert. Er zijn verschillende reflectiemodellen in omloop die helpen om stapsgewijs te reflecteren op een bepaalde handeling of ervaring. Deze stappen maken jouw gedachten, gevoelens en handelen expliciet en brengen een blijvend leerproces op gang.
Iedere geregistreerde professional krijgt vanaf een halfjaar voor het verlopen van de herregistratieperiode regelmatig berichten waar in wij aangeven dat de registratietermijn bijna verloopt. Heb je al voldoende punten ingediend, dan verschijnt er in Mijn SKJ een button in beeld waarmee je jouw herregistratie kunt indienen. Als wij bij het beoordelen zien dat er activiteiten ontbreken in je dossier, zullen wij je hierover een bericht sturen.
Wanneer je onverhoopt niet aan de herregistratie-eisen kunt voldoen, dan verzoeken wij je om ons dit tijdig te laten weten. Meer informatie over de herregistratievoorwaarden kun je lezen in het registratiereglement, hoofdstuk III artikel 11 t/m 15.
Heb je, ondanks alle herinneringen, op je herregistratiedatum nog steeds geen herregistratieaanvraag ingediend, dan ben je na de herregistratiedatum niet meer geregistreerd. In je dossier, en ook in dat van de werkgever, is dit zichtbaar als verlopen registratie.
Op het moment dat een registratie verlopen is, is een professional niet langer geregistreerd, niet langer zichtbaar in het openbaar register en valt niet langer onder het tuchtrecht. Daarom adviseren wij je om in deze situatie altijd contact op te nemen met de werkgever. Immers volgens het Kwaliteitskader Jeugd mag een werkgever sommige taken alleen laten uitvoeren door een geregistreerd professional.
Ben je (tijdelijk) niet werkzaam als jeugd- en gezinsprofessional, bijvoorbeeld omdat je een management- of beleidsfunctie hebt (gehad) of omdat je werkloos bent (geweest), dan kun je wellicht niet voldoen aan de werkervaringseis die nodig is bij herregistratie. In het geval van bijvoorbeeld ziekte of zwangerschap tijdens je herregistratieperiode, kan je uitstel van je herregistratiedatum aanvragen (via Mijn SKJ).
Heb je wel 60 uur geaccrediteerde deskundigheidsbevordering (scholing) gevolgd, dan is het mogelijk een aanvullend programma te volgen om toch te kunnen herregistreren. Meer informatie: Aanvullend programma als compensatie voor onvoldoende werkervaring.
Als je in Mijn SKJ bij ‘Herregistratie’ het volgende ziet staan, dien je een training beroepsstandaarden te volgen in je huidige herregistratieperiode: “Herregistratie voor jeugd- en gezinsprofessionals (+ beroepsstandaarden)”.
Omdat je bij je registratieaanvraag geen hsao-diploma met uitstroomprofiel jeugdzorgwerker, geen hss-diploma Social Work met profiel Jeugd of Pedagogiek met profiel jeugd hebt aangetoond, dien je een training beroepsstandaarden te volgen. Bij je registratiebevestiging ben je hiervan op de hoogte gebracht.
De voorwaarden voor deze training zijn hetzelfde als ze eerder waren voor de training beroepsethiek voor jeugdzorgwerkers. De training moet geaccrediteerd zijn door SKJ. Heb je al een geaccrediteerde training beroepsethiek, beroepsstandaarden of professionele standaarden gevolgd? Dan kun je deze in je portfolio invoeren, ook als de training is gevolgd toen je nog niet geregistreerd was als jeugd- en gezinsprofessional.
Let op: Dit geldt enkel wanneer dit een vereiste is voor jouw herregistratie.
Let op: Je dient naast deze eis ook te voldoen aan deze uren/punten. Hier heb je 5 jaar de tijd voor.
Meer informatie over de training professionele standaarden en beroepsethiek
- Wil je je voor het eerst registreren? Dan mag je VOG op het moment dat je je registratieaanvraag indient niet ouder zijn dan 3 maanden.
- Ben je al geregistreerd? Dan mag je VOG niet ouder zijn dan 5 jaar en 3 maanden, gerekend vanaf de eerste indiendatum van je herregistratieverzoek.
Je dient uiterlijk één dag voor de herregistratiedatum te herregistreren, maar je kunt ook eerder je herregistratie aanvragen zodra je voldoende punten hebt ingediend. Wanneer je jouw herregistratieaanvraag vervroegd indient, worden de uren werkervaring die je opdoet en de activiteiten die je volgt na het indienen, meegeteld voor je volgende herregistratieperiode. De indiendatum van je herregistratie wordt dan als startdatum gezien van je volgende herregistratie periode van 5 jaar.
Vervroegd herregistreren heeft geen invloed heeft op de facturatie van je SKJ-registratie. De factuurdatum blijft staan en zal met het vervroegd herregistreren niet ook naar voren gehaald worden.
Je kunt je herregistratie aanvraag al indienen zonder dat alle activiteiten zijn beoordeeld, het belangrijkste is dat de ingediende punten voldoende zijn. Jouw herregistratieaanvraag wordt, afhankelijk van de drukte en aantal aanvragen in die periode, binnen c.a. drie maanden beoordeeld.
Voor de herregistratie gelden meerdere voorwaarden. Het is voor je herregistratiedossier van belang dat uit een verklaring of ondersteunende documenten naar voren komt welke taken je uitvoert. Je dient namelijk op hbo-niveau of hoger te werken én werkzaamheden uit te voeren in het jeugddomein die volgens de norm verantwoorde werktoedeling om de inzet van een geregistreerde professional vragen.
Check hier of je in een functie werkt waarvoor je geregistreerd moet zijn. Is dat niet het geval, dan voldoe je mogelijk niet aan de werkervaringseis. Bespreek dit dan ook met je werkgever.
Gebruik bij het indienen van je (werkervarings)activiteiten eventueel een handleiding, je vindt die in Mijn SKJ.
Ben je zelfstandig jeugdhulpverlener en voldoe je aan de werkervaringseis? Ook dan kun je je herregistreren. Je beoordeelt zelf of je (nog steeds) vakbekwaam en toegerust bent voor de hulp die je verleent. Je gaat ook zelf na of je werkzaamheden uitvoert die de inzet van een geregistreerd professional vereisen.
Voorwaarden werkervaring
- Je hebt minimaal gemiddeld 16 uur per week op hbo-niveau gewerkt in het sociaal werk, in het primaire proces. Dit komt overeen met minimaal 3368 uur over 5 jaar.
- Daarvan werkte je minimaal gemiddeld 8 uur per week als jeugd- en gezinsprofessional.
- In je werk als jeugd- en gezinsprofessional was/is sprake van persoonlijk contact met jeugdigen en gezinnen (dit hoeft niet per se 8 uur per week te zijn).
- Je was/bent belast met taken en verantwoordelijkheden die volgens het Kwaliteitskader Jeugd vragen om een geregistreerde professional.
Niet-geaccrediteerde scholing kan je in Mijn SKJ indienen onder ‘Informeel leren’ – ‘Overige activiteiten’: ‘Eigen inbreng’. Via Mijn SKJ dien je een certificaat of een ander document van deelname in te voeren om aan te kunnen tonen dat je hebt deelgenomen aan de desbetreffende niet-geaccrediteerde scholing. Meer uitleg vind je in de handleiding ‘Invoeren deskundigheidsvordering formeel en informeel leren’. Houd er rekening mee dat je bij ‘informeel leren’ in totaal maximaal 20 punten kunt behalen.
Deskundigheidsbevordering is gericht op de professionele ontwikkeling van de jeugd- en gezinsprofessional. Deskundigheidsbevordering is gericht op het minimaal op het niveau van de beroepsopleiding actueel houden van de vakkennis, en draagt daarmee bij aan het kunnen hanteren van de professionele opgaven die de jeugd- en gezinsprofessional in de beroepspraktijk tegenkomt.
Formeel leren
Bij formeel leren gaat het om leervormen zoals een cursus, training, en practicum. Hierbij worden combinaties van verschillende leerstrategieën doelgericht en planmatig ingezet: met een combinatie van theorie (leesstof, uitleg), instructie (praktische richtlijnen), voorbeelden (video of anderszins) en oefening (in de vorm van oefening/rollenspel of uitproberen in de praktijk) worden bepaalde kennis en vaardigheden overgedragen. De stof wordt dus via verschillende leerstrategieën aangeboden.
Informeel leren
Informeel leren is een leerproces waarbij de professional nieuwe kennis, vaardigheden en ervaringen verwerft buiten formele educatieve settingen om. De professional leert door zelf te doen in interactie met anderen. Klik hier voor een overzicht van activiteiten voor informeel leren en de bijbehorende registerpunten.
Als jeugd- en gezinsprofessional dien je in je portfolio (in Mijn SKJ) te kunnen aantonen dat je daadwerkelijk hebt gereflecteerd. Je verklaart dat je hebt deelgenomen aan reflectieactiviteiten. Dit kan op de volgende manieren:
- Reflectieverklaring
- Reflectieformat
- Drie dimensies
Als je bent ingelogd in Mijn SKJ, klik je in het linker menu op Herregistratie, en daarna op de button + Reflectie. Je kunt vervolgens je reflectie activiteit uploaden volgens een van de drie bovengenoemde manieren.
Werk je in Nederland, en woon je in het buitenland? Dan kun je je VOG niet bij de gemeente aanvragen en geldt een andere procedure. Kijk hiervoor op de website van Dienst Justis. Een van de voorwaarden van Justis om een VOG aan te kunnen vragen, is het aanleveren van een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier (4 pagina’s, in pdf-formaat). Je kunt hier het VOG-aanvraagformulier van SKJ vinden. Je hoeft alleen je persoonlijke gegevens in te vullen op pagina 1 van het aanvraagformulier, de rest is reeds ingevuld.
Hieronder vind je beknopte handleidingen om een bepaalde activiteit in te dienen of een handeling uit te voeren in Mijn SKJ.
- Handleiding voor invoeren reflectie
- Handleiding voor invoeren reflectie na kamerwissel
- Handleiding voor invoeren werkervaring
- Handleiding voor invoeren werkervaring met eigen verklaring (zelfstandige)
- Handleiding voor invoeren deskundigheidsbevordering formeel en informeel leren
- Handleiding voor invoeren evc-of hbo eis
- Handleiding herregistratie indienen
- Handleiding uitstel aanvragen
Begeleide intervisie is een vorm van intercollegiale toetsing waarin sprake is van geregelde samenkomsten en een systematische aanpak van de reflectie op het professioneel handelen van de betrokkenen op basis van gelijkwaardigheid.
We adviseren je om regelmatig (bijvoorbeeld 1x per jaar) de gevolgde reflectie in je dossier te uploaden. Ook als je van baan verandert of een andere functie krijgt is het handig om op dat moment de gevolgde reflectie in te voeren.
Nee, alleen activiteiten die zijn afgerond ná jouw registratiedatum kunnen meetellen voor jouw herregistratie. De beroepsethiek is hierbij een uitzondering. Deze mag je vóór je registratiedatum gevolgd hebben, als de beroepsstandaarden voor jou een registratie-eis is.
Bij reflectie staat jouw professionele handelen centraal. Reflectie is gericht op jouw individuele vakinhoudelijke ontwikkeling. Het gaat dus bij reflectie niet om het proces van de cliënt maar om het proces van de hulpverlener. En daarnaast om kennis en kunde – de theoretische bagage en inzichten die het handelen van de hulpverlener expliciet maken.
Voor zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en/of ziekteverlof of andere (zwaarwegende) redenen kun je verlenging van je herregistratieperiode aanvragen. Kun je niet (meer) inloggen, gebruik dan het formulier Aanvraagformulier verlenging herregistratieperiode en stuur dit naar uitstel@skjeugd.nl.
Voor zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en/of ziekteverlof kun je verlenging van je herregistratieperiode aanvragen. Ook als je andere (zwaarwegende) redenen hebt waarom je je herregistratie niet tijdig af kunt ronden, kun je een verlengingsaanvraag doen. Hiervoor kun je inloggen in Mijn SKJ > Overige > Registratie verlengen > Nieuwe aanvraag plaatsen.
Dat is afhankelijk van in welke kamer je geregistreerd bent.
Jeugdzorgwerkers:
Voor het lidmaatschap van één van de volgende relevante beroepsverenigingen kun je per jaar 5 punten toegekend krijgen (en maximaal 10 punten) in de categorie Vrije ruimte: NIP, NVO, BPSW,BOKA, IBvA, LVPW of NVRG.
Jeugd- en gezinsprofessionals:
Voor het lidmaatschap van een relevante beroepsvereniging kan je per jaar 1 punt toegekend krijgen (en totaal maximaal 5 punten) in de categorie Informeel leren. Hier vind je een overzicht van relevante beroepsverenigingen voor jeugdprofessionals.
Pedagogen/psychologen:
Voor het lidmaatschap van een beroepsvereniging ontvang je als pedagoog of psycholoog géén punten voor je herregistratie.
Is je herregistratiedatum verlopen en heb je wel op tijd een herregistratieverzoek ingediend, dan blijf je gewoon geregistreerd tot je verzoek is beoordeeld.