1. Voorportaal
Na ontvangst van de klacht, wordt deze doorgaans besproken tijdens het voorportaal. Het voorportaal bestaat in ieder geval uit een voorzitter, twee beroepsgenoten (jeugdprofessionals), een mediator en een secretaris. Samen kijken zij of de klacht voldoet aan de vereisten van het tuchtreglement, versie 1.5 . Als de klacht aan de vereisten voldoet, wordt verweer opgevraagd bij de jeugdprofessional.
2. Verweerschrift
De jeugdprofessional krijgt zes weken de tijd om een verweerschrift in te dienen. In het verweerschrift kan de jeugdprofessional reageren op de klacht. De jeugdprofessional kan dan zijn of haar visie op het handelen geven en uitleggen waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt. Het is van belang dat de jeugdprofessional zijn of haar verweer goed onderbouwt. Ook is het belangrijk dat de jeugdprofessional opschrijft/reflecteert waarom het handelen in overeenstemming met de professionele standaard is geweest.
Als het verweerschrift is ontvangen, wordt deze voor de klager inzichtelijk gemaakt in de Mijn SKJ omgeving.
3. Behandeling van de klacht
Per klacht wordt bekeken of een (digitale) mondelinge behandeling nodig is. Bij een mondelinge behandeling kunnen partijen hun standpunten toelichten, reageren op elkaar en beantwoorden zij vragen van het college van toezicht. Een mondelinge behandeling vindt altijd achter gesloten deuren plaats. Een gemachtigde mag altijd mee. Een toehoorder moet van tevoren worden aangemeld.
In sommige gevallen is een mondelinge behandeling niet nodig. Het college van toezicht behandelt de zaak dan schriftelijk, zonder aanwezigheid van partijen. Voorafgaand aan de schriftelijke behandeling worden partijen nog één keer in de gelegenheid gesteld om schriftelijk op elkaar te reageren. Dit wordt een conclusie van repliek en dupliek genoemd.
4. Beslissing
De beslissing van het college wordt zes weken na de behandeling van de klacht aan partijen verzonden. Een geanonimiseerde versie van de beslissing wordt in de digitale beslissingenbibliotheek geplaatst.
Als een klacht gegrond wordt verklaard, dan kán een maatregel worden opgelegd. De volgende maatregelen kunnen worden opgelegd:
- Waarschuwing;
- berisping, zonder openbaarmaking van deze maatregel;
- berisping, met openbaarmaking van deze maatregel;
- voorwaardelijke schorsing van de registratie in het register voor ten hoogste één jaar. De schorsing wordt niet ten uitvoer gelegd als de jeugdprofessional binnen een door het college te bepalen termijn de opgelegde verplichting voldoende is nagekomen;
- schorsing van de registratie in het register voor ten hoogste één jaar;
- doorhaling van de registratie in het register;
- ontzegging van het recht wederom te worden ingeschreven in het register.
5. Beroep
Binnen zes weken na verzending van de beslissing van het college van toezicht kunnen partijen in beroep bij het college van beroep. In het beroepschrift staan de redenen voor het beroep duidelijk toegelicht. Degene die het beroepschrift indient geeft onderbouwd aan waarom hij of zij het niet eens is met de beslissing van het college van toezicht.
In de commissie van consultatie zitten minstens drie leden, waaronder een ethicus en iemand met veel ervaring in het werkveld van de jeugdprofessional. Partijen krijgen een bericht waarin staat wie er in de commissie van consultatie zit.
Ga je een registratie aanvraag doen in de kamer Jeugd- en Gezinsprofessionals en dien je een werkgeversverklaring aan te leveren? Dan zijn er twee verklaringen die hiervoor gebruikt kunnen worden om de registratie te kunnen voltooien. Wanneer je beschikt over een hbo-bachelordiploma en je doet de aanvraag, dien je een verklaring praktijkprogramma aan te leveren. Heb je een wo-masterdiploma en heb je het praktijkprogramma al doorlopen? Dan dien je een werkgeversverklaring voor de registratie kamer Jeugd- en Gezinsprofessionals aan te leveren. De werkgeversverklaring voor de registratie kamer Jeugd- en Gezinsprofessionals kun je downloaden via de Links & Downloads.
Ben je al geregistreerd als jeugd- en gezinsprofessional en wil je je werkervaring indienen voor de herregistratie? Dan kan het zijn dat je een werkgeversverklaring moet indienen in de activiteit. Deze werkgeversverklaring is alleen terug te vinden in je Mijn SKJ account in de activiteit die je aanmaakt. Hiervoor adviseren wij je om de handleiding te gebruiken voor het invoeren van de werkervaring, zodat je uiteindelijk de juiste werkgeversverklaring kunt downloaden.
Een visiegesprek is het eerste gesprek dat je voert met (meestal) twee leden van de commissie van consultatie. In dit gesprek vraagt de commissie van consultatie naar wat er is gebeurd. De commissie zal vooral luisteren en vragen stellen die voor haar nodig zijn om een goed beeld te krijgen van de visie van beide partijen op wat er is gebeurd. De commissie van consultatie voert een visiegesprek met de klager en de jeugdprofessional afzonderlijk.
Als de commissie van consultatie, na afloop van de visiegesprekken, vindt dat van de klacht geleerd kan worden, dan gaat zij daarover in gesprek met de jeugdprofessional. Dit wordt het inzichtgesprek genoemd.
Nee, tegen een beslissing van het voorportaalcollege staat geen beroep open. Dat betekent dat de beslissing bindend is en dat er geen mogelijkheden zijn om de beslissing door een andere (hogere) instantie te laten toetsen.
Er mag een gemachtigde aanwezig zijn tijdens een gesprek met de commissie van consultatie. Die gemachtigde mag ook een vertrouwenspersoon zijn.
Als je ervoor kiest een gemachtigde mee te nemen naar het gesprek, dan dien je een digitale machtiging in te vullen en deze te versturen naar vpc@skjeugd.nl. Op onze website vind je twee verschillende machtigingsformulieren (voor de klager en voor de jeugdprofessional).
De commissie van consultatie kan besluiten dat het passend is dat de jeugdprofessional in gesprek gaat met de klager. De klager kan dan ook een rol spelen in het gesprek. De commissie is vrij om, gelet op het doel van het consultatietraject, het leren van de professional, maatwerk toe te passen.
Je bent niet verplicht om mee te doen aan het consultatietraject. Ben je klager en wil je niet meedoen aan het gesprek, dan zal de commissie van consultatie vragen naar de reden. Vervolgens kan de commissie beslissen om toch het gesprek over de klacht aan te gaan met de jeugdprofessional. Ziet zij daartoe geen reden dan zal de commissie van consultatie dit terugkoppelen in een advies over verdere behandeling van de klacht aan het voorportaalcollege. Het voorportaalcollege beslist dan of de klacht op een andere manier moet worden behandeld.
Als de jeugdprofessional niet mee wil doen aan het consultatietraject zal de commissie van consultatie dit terugkoppelen in een advies over verdere behandeling van de klacht aan het voorportaalcollege. Het voorportaalcollege beslist dan of de klacht op een andere manier moet worden behandeld.
Het inzichtgesprek wordt gevoerd met de jeugdprofessional als de commissie van consultatie vindt dat er iets te leren valt van de klacht.
Deelname aan mediation is vrijwillig. Wel is het zo dat als één van de partijen niet (verder) wilt deelnemen aan de mediation, de mediator dit terugkoppelt aan het voorportaalcollege. Het voorportaalcollege beslist dan of de klacht op een andere manier moet worden behandeld (bijvoorbeeld door de commissie van consultatie).
Leden van het College van Toezicht kunnen 4 jaar na benoeming herbenoemd worden voor nogmaals 4 jaar. Hier kun je het aan- en aftreedschema van de leden van het college van toezicht inzien.
Wanneer de klacht ontvankelijk en niet kennelijk-ongegrond is.
De klacht is ontvankelijk als:
- het volledige klachtformulier is ingevuld;
- het handelen of nalaten dat de klager de jeugdprofessional verwijt voldoende duidelijk uit het klachtformulier blijkt;
- de klacht niet verjaard is;
- er nog geen beslissing is genomen over de klacht in een met voldoende waarborgen omklede procedure door een andere klachtinstantie;
- de klager rechtstreeks belang heeft bij de klacht;
- de klager niet eerder een klacht tegen de jeugdprofessional in een procedure als bedoeld in dit reglement of een eerder Tuchtreglement van SKJ heeft ingediend die betrekking heeft op dezelfde periode;
- het (beroepsmatig) handelen van de jeugdprofessional heeft plaatsgevonden in het jeugddomein.
De klacht is niet kennelijk-ongegrond als:
- de klacht van voldoende gewicht is;
- de klager geen misbruik maakt van het klachtrecht.
Zodra je alle benodigde informatie hebt aangeleverd in Mijn SKJ duurt het maximaal 6 weken voordat je jouw scholingsadvies ontvangt.
Zodra je alle benodigde informatie hebt aangeleverd in Mijn SKJ duurt het maximaal 6 weken voordat je aanvraag beoordeeld wordt.
Je dient uiterlijk één dag voor de herregistratiedatum te herregistreren, maar je kunt ook eerder je herregistratie aanvragen zodra je voldoende punten hebt ingediend. Wanneer je jouw herregistratieaanvraag vervroegd indient, worden de uren werkervaring die je opdoet en de activiteiten die je volgt na het indienen, meegeteld voor je volgende herregistratieperiode. De indiendatum van je herregistratie wordt dan als startdatum gezien van je volgende herregistratie periode van 5 jaar.
Vervroegd herregistreren heeft geen invloed heeft op de facturatie van je SKJ-registratie. De factuurdatum blijft staan en zal met het vervroegd herregistreren niet ook naar voren gehaald worden.
Je kunt je herregistratie aanvraag al indienen zonder dat alle activiteiten zijn beoordeeld, het belangrijkste is dat de ingediende punten voldoende zijn. Jouw herregistratieaanvraag wordt, afhankelijk van de drukte en aantal aanvragen in die periode, binnen c.a. drie maanden beoordeeld.
Als de reflectie wordt begeleid door een supervisor die als geregistreerde supervisor in het register van LVSC, NIP, NVO of NVRG staat, dan kan je een ondertekende reflectieverklaring uploaden en hoef je niet zelf de 3 dimensies, of een reflectieformat in te voeren bij het indienen van een reflectie-activiteit omdat de supervisor garant staat dat tijdens de reflectie de drie dimensies aan bod zijn gekomen.
De reflectieverklaring kan je bij het indienen van een reflectie-activiteit downloaden in Mijn SKJ.
Als de reflectie wordt begeleid door een supervisor die geregistreerd is in het supervisorenregister van LVSC, NIP, NVO of NVRG dan kun je een reflectieverklaring invullen, die je downloaden in Mijn SKJ. Deze verklaring dient door je supervisor te worden ondertekend.
Bij het toevoegen van geaccrediteerde trainingen, raden wij aan om te zoeken via het SKJ-nummer. Dit nummer kun je vinden op het certificaat van de gevolgde training. Wanneer je zoekt via “opleider” naar de juiste training, kan het namelijk zijn dat je bijvoorbeeld in een lange lijst van scholingen moet zoeken naar de juiste training. Ook kun je op die manier een gelijknamige training kiezen waarbij de accreditatieperiode of het aantal punten niet overeenkomt. Bij het invoeren van het SKJ-nummer, heb je altijd direct de goede training te pakken.
Deskundigheidsbevordering is gericht op de professionele ontwikkeling van de jeugd- en gezinsprofessional. Deskundigheidsbevordering is gericht op het minimaal op het niveau van de beroepsopleiding actueel houden van de vakkennis, en draagt daarmee bij aan het kunnen hanteren van de professionele opgaven die de jeugd- en gezinsprofessional in de beroepspraktijk tegenkomt.
Formeel leren
Bij formeel leren gaat het om leervormen zoals een cursus, training, en practicum. Hierbij worden combinaties van verschillende leerstrategieën doelgericht en planmatig ingezet: met een combinatie van theorie (leesstof, uitleg), instructie (praktische richtlijnen), voorbeelden (video of anderszins) en oefening (in de vorm van oefening/rollenspel of uitproberen in de praktijk) worden bepaalde kennis en vaardigheden overgedragen. De stof wordt dus via verschillende leerstrategieën aangeboden.
Informeel leren
Informeel leren is een leerproces waarbij de professional nieuwe kennis, vaardigheden en ervaringen verwerft buiten formele educatieve settingen om. De professional leert door zelf te doen in interactie met anderen.
Je moet minimaal 60 punten halen door opleidingen en scholing te volgen van geaccrediteerde opleidingsaanbieders. Bekijk in de scholingsagenda de geaccrediteerde opleidingen, met het aantal punten. Je mag door NIP/NVO geaccrediteerde scholing ook opvoeren.
Deskundigheidsbevordering is gericht op de professionele ontwikkeling van de jeugd- en gezinsprofessional. Het heeft als doel de vakkennis actueel te houden op minimaal het niveau van de beroepsopleiding. Zo draagt deskundigheidsbevordering bij aan het kunnen hanteren van de professionele opgaven die de jeugd- en gezinsprofessional in de beroepspraktijk tegenkomt.
In 5 jaar tijd dien je 60 punten/60 uur in de categorie Deskundigheidsbevordering te behalen. Dat is gemiddeld 12 uur per jaar. Het is de bedoeling dat je deze 60 uur zoveel mogelijk over 5 jaar verdeelt. Je punten moeten verdeeld zijn over twee categorieën:
- Formeel leren, minimaal 40 punten/uur;
- Informeel leren, maximaal 20 punten/uur.
Ga direct naar de scholingsagenda.
Werk je in Nederland, en woon je in het buitenland? Dan kun je je VOG niet bij de gemeente aanvragen en geldt een andere procedure. Kijk hiervoor op de website van Dienst Justis.
In het registratiereglement vind je de te volgen procedure om geregistreerd of geherregistreerd te worden in een van de afdelingen van het Kwaliteitsregister Jeugd. In de bijlagen van het reglement zijn de specifieke eisen tot registratie en herregistratie per kamer beschreven.
Door inschrijving in het kwaliteitsregister val je onder het tuchtrecht van SKJ. Het doel hiervan is dat je, als geregistreerde jeugdprofessional, kunt worden beoordeeld op je professionele handelen en hiervan kunt leren. Op die manier kan de hele beroepsgroep leren en zichzelf verbeteren, waardoor ook de kwaliteit van de dienstverlening verbetert.
Je kunt het algemene registratiereglement hier bekijken.
De specifieke eisen voor registratie per kamer staan in de volgende bijlagen bij het registratiereglement: