Wanneer wordt mijn herregistratie beoordeeld?

Officieel hebben wij 3 maanden om je herregistratieaanvraag te beoordelen. Als je je herregistratieaanvraag op tijd hebt ingediend (dat wil zeggen: minimaal 1 dag voordat je registratie verloopt), blijf je geregistreerd tot wij jouw dossier hebben beoordeeld. Ook als we om een aanvulling vragen, blijf je geregistreerd.

Je registratie verloopt dus niet zolang wij jouw dossier nog in behandeling hebben, op voorwaarde dat je je herregistratieaanvraag op tijd hebt ingediend.

Je hoeft niet te wachten met indienen tot al je activiteiten beoordeeld zijn. Zodra je genoeg punten hebt ingevoerd, kun je je herregistratieaanvraag indienen. Je kunt dit zien aan de button Herregistratie indienen die dan in Mijn SKJ verschijnt. Na de beoordeling gaat een nieuwe periode in. De indiendatum van je herregistratieaanvraag wordt vervolgens de startdatum van jouw nieuwe registratieperiode.

 

Ik heb de beslissing van het College van Toezicht of van het College van Beroep ontvangen. Wanneer wordt deze beslissing gepubliceerd?

Met ‘publiceren’ wordt bedoeld ‘op de website plaatsen’. De beslissing wordt in geanonimiseerde vorm gepubliceerd. Nadat de beslissing naar de partijen is verzonden en de beroepstermijn is verstreken wordt de beslissing in de online bibliotheek geplaatst. Dit is bij een beslissing van het College van Toezicht 6 tot 8 weken na het ontvangst van de beslissing door partijen. Bij een beslissing van het College van Toezicht is dit 4 weken na ontvangst van de beslissing door partijen.

In het geval dat er tegen de beslissing van het College van Toezicht beroep wordt ingesteld, wordt dit op de website bij de bestreden beslissing vermeld. De beslissing van het College van Toezicht wordt dan tegelijkertijd met de beslissing van het College van Beroep gepubliceerd. In het geval het College van Beroep een beslissing heeft genomen, wordt bij de bestreden beslissing een tweede link geplaatst. Met deze link kan de lezer doorklikken naar de beslissing van het College van Beroep.

Wanneer is een klacht in orde?

Wanneer de klacht ontvankelijk en niet kennelijk-ongegrond is.

De klacht is ontvankelijk als:

  1. het volledige klachtformulier is ingevuld;
  2. het handelen of nalaten dat de klager de jeugdprofessional verwijt voldoende duidelijk uit het klachtformulier blijkt;
  3. de klacht niet verjaard is;
  4. er nog geen beslissing is genomen over de klacht in een met voldoende waarborgen omklede procedure door een andere klachtinstantie;
  5. de klager rechtstreeks belang heeft bij de klacht;
  6. de klager niet eerder een klacht tegen de jeugdprofessional in een procedure als bedoeld in dit reglement of een eerder Tuchtreglement van SKJ heeft ingediend die betrekking heeft op dezelfde periode;
  7. het (beroepsmatig) handelen van de jeugdprofessional heeft plaatsgevonden in het jeugddomein.

De klacht is niet kennelijk-ongegrond als:

  1. de klacht van voldoende gewicht is;
  2. de klager geen misbruik maakt van het klachtrecht.
Wanneer worden mijn herregistratieactiviteiten beoordeeld?

We begrijpen dat je na het indienen van de activiteit wilt weten of deze wordt goedgekeurd. We doen dan ook ons uiterste best om deze zo snel mogelijk te beoordelen. Vanwege drukte kan dit enkele maanden duren, maar wij beoordelen activiteiten in jouw dossier in ieder geval binnen drie maanden nadat je je herregistratieaanvraag hebt ingediend. Het kan voorkomen dat de activiteiten eerder beoordeeld worden.

In Mijn SKJ onder ‘Herregistratie’ kan je zien of een aanvullende eis van toepassing is op jouw herregistratie en hoe het staat met je ingediende punten.

Als je je herregistratie-aanvraag op tijd hebt ingediend (dat wil zeggen: minimaal één dag voordat je registratie verloopt), blijf je geregistreerd tot wij je dossier hebben beoordeeld.

Wanneer moet een activiteit gevolgd of gedaan zijn?

Alle activiteiten moeten gevolgd of gedaan zijn binnen je herregistratietermijn. Voor scholing geldt dat alleen scholing die is afgerond na je registratiedatum kan meetellen.

Wanneer ontvang ik mijn scholingsadvies?

Zodra je alle benodigde informatie hebt aangeleverd in Mijn SKJ duurt het maximaal 6 weken voordat je jouw scholingsadvies ontvangt.

Wanneer wordt mijn registratie beoordeeld?

Zodra je alle benodigde informatie hebt aangeleverd in Mijn SKJ duurt het maximaal 6 weken voordat je aanvraag beoordeeld wordt.

Wanneer voer ik mijn reflectieactiviteiten in?

We adviseren je om regelmatig (bijvoorbeeld 1x per jaar) de gevolgde reflectie in je dossier te uploaden. Ook als je van baan verandert of een andere functie krijgt is het handig om op dat moment de gevolgde reflectie in te voeren.

Wanneer kan ik uitstel van mijn herregistratieperiode aanvragen?

Voor zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en/of ziekteverlof kun je verlenging van je herregistratieperiode aanvragen. Ook als je andere (zwaarwegende) redenen hebt waarom je je herregistratie niet tijdig af kunt ronden, kun je een verlengingsaanvraag doen. Dit kan in Mijn SKJ via de onderstaande stappen;

  1. Menu aan linkerzijde in Mijn SKJ.
  2. Overige
  3. Uitstel aanvragen (3 stappen).
  4. Nieuwe aanvraag indienen.
Wanneer moet ik een activiteit invoeren?

Als je een activiteit hebt ondernomen waar je accreditatiepunten voor kunt krijgen, voer die dan direct in je online dossier in. Het Kwaliteitsregister Jeugd kent hieraan het juiste aantal punten toe. Log in op Mijn SKJ voor het invoeren van nieuwe activiteiten. Je kunt daar ook zien hoeveel punten je al hebt ingediend en welke activiteiten zijn goedgekeurd of afgekeurd.

Wanneer kan ik starten met mijn evc-traject?

Meer over het evc-traject bij: Hoe ziet de evc-procedure eruit?

Wanneer begint en eindigt mijn nieuwe herregistratieperiode?

Je eerste herregistratiedatum ligt 5 jaar na je registratiedatum. Deze datum staat in Mijn SKJ en op de registerpas. Je dient uiterlijk één dag voor de herregistratiedatum te herregistreren, maar je kunt ook eerder je herregistratie aanvragen. Let op: je herregistreert dan vóór de eigenlijke herregistratiedatum, de nieuwe herregistratieperiode van 5 jaar gaat dan ook eerder in.

Welke indicatoren zijn er voor de inzet van een geregistreerde professional?

De volgende cliëntgerelateerde indicatoren geven aan dat er een geregistreerde professional ingezet moet worden:

  • Risicovolle taken
  • Crisis
  • Onveilige omgeving
  • Levensbedreigende situatie
  • Meerdere problemen tegelijkertijd (bijvoorbeeld somatische, ontwikkelings-, psychische, sociale, gedrags- en/of opvoedingsproblematiek) en daarbij is het niet duidelijk welke hulp op gang gebracht moet worden
  • Complexe problematiek waarvan achterliggende oorzaak onbekend is
  • Sterk wisselend verloop

De geregistreerde professional heeft een cruciale rol bij:

  • Beoordeling:
    -analyseren complexe hulpvraag
    -diagnose stellen of diagnostisch beeld vaststellen
    -probleem analyse maken)
  • Besluitvorming over:
    -in gang zetten van niet vrij toegankelijke jeugdhulp
    -jeugdbescherming en jeugdreclassering
    -af- en opschalen van ingezette hulp
    -beëindigen van de formele hulpverlening
  • Vaststelling van:
    -hulpverleningsplan
    -behandelplan
    -plan van aanpak voor jeugdbescherming en jeugdreclassering
    -adviseren over behandeling
    -hulpverlening

Meer informatie over wanneer een geregistreerde professional ingezet moet worden en wanneer niet, kun je vinden in het Kwaliteitskader Jeugd.

Hoe weet ik of ik me moet registreren?

Bepaalde werkzaamheden in bepaalde situaties moeten worden gedaan door geregistreerde professionals (SKJ of BIG). Dit heet ‘verantwoorde werktoedeling‘.

De werkgever moet ‘verantwoorde hulp’ bieden. Die doet dit door ‘de juiste professional’ (vakbekwaam en toegerust voor de hulp die hij moet verlenen) in te zetten op ‘de juiste plek’. Het doel is dat cliënten hulp krijgen die veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht is. De werktoedeling is de verantwoordelijkheid van jouw werkgever. Die kijkt, met de norm van de verantwoorde werktoedeling als leidraad, of registratie nodig is voor het werk dat jij doet.

Wil je dus weten of je je moet registreren? Overleg dit dan met je werkgever.

Meer informatie over wanneer een geregistreerde professional ingezet moet worden en wanneer niet, kun je vinden in het Kwaliteitskader Jeugd.

Hoe kan ik gevolgde scholing aantonen?

Belangrijk is om de certificaten te bewaren, zodat je de scholing kunt uploaden in Mijn SKJ. Het is voor de opleider mogelijk om digitaal punten aan jouw dossier toe te voegen. Wanneer de opleider hiervoor kiest, zullen zij je hiervan op de hoogte brengen. Wanneer je een certificaat hebt ontvangen, kun je deze zelf toevoegen aan jouw dossier. Bij het invoeren van scholingen in Mijn SKJ worden de accreditatiepunten uit de scholingsagenda overgenomen.

Let er op dat je naam, een afronddatum en eventueel accreditatienummer op het certificaat correct staat vermeldt zodat wij de scholing goed kunnen beoordelen.

Wat is het Kwaliteitskader Jeugd?

In het Kwaliteitskader Jeugd staat beschreven wanneer een geregistreerde professional ingezet moet worden, en wanneer dit niet hoeft. Het kwaliteitskader is een uitwerking van het eerste deel van de norm van de verantwoorde werktoedeling. Het biedt aanbieders en werkgevers in de jeugdhulp en jeugdbescherming een handreiking om werkzaamheden op een verantwoorde manier toe te delen.

Zie hier het Kwaliteitskader Jeugd.

Wordt een maatregel tot waarschuwing openbaar gemaakt?

Een waarschuwing wordt niet openbaar gemaakt. Dit is een gangbare keuze in het tuchtrecht in de (geestelijke) gezondheidszorg en de jeugdhulp. Dit heeft te maken met het verschil in karakter van enerzijds de waarschuwing en anderzijds de berisping. Wanneer een professional wordt berispt dan is dat omdat het tuchtcollege het handelen fout, vermijdbaar en verwijtbaar acht. Wanneer een professional een waarschuwing krijgt dan bestempelt het betreffende tuchtcollege het handelen weliswaar als onwenselijk en vermijdbaar maar niet verwijtbaar, of wellicht wel verwijtbaar, maar heeft de jeugdprofessional zich reflectief en leerbaar getoond.

Waar en hoe kan ik zien of mijn activiteit(en) al zijn beoordeeld?

Wanneer je in Mijn SKJ gaat naar ‘Herregistratie’, zie je een overzicht van de categorieën. Wanneer je in de categorie klikt op de pijl naar beneden (naast de %-balk), dan zie je de activiteiten die je hebt ingediend. Vervolgens zie je aan de rechterkant de status per activiteit staan.

Activiteiten die de status ‘Ingediend’ hebben, wachten nog op een beoordeling. Activiteiten die de status ‘Goedgekeurd’ of ‘Afgekeurd’ hebben, zijn beoordeeld. Activiteiten die de status ‘Concept’ hebben, moeten nog worden ingediend om beoordeeld te worden.

LET OP! Voor een herregistratie-aanvraag hoef je niet te wachten op de beoordeling van je ingediende activiteiten. 

Voordelen van vervroegd herregistreren

Je dient uiterlijk één dag voor de herregistratiedatum te herregistreren, maar je kunt ook eerder je herregistratie aanvragen zodra je voldoende punten hebt ingediend. Wanneer je jouw herregistratieaanvraag vervroegd indient, worden de uren werkervaring die je opdoet en de activiteiten die je volgt na het indienen, meegeteld voor je volgende herregistratieperiode. De indiendatum van je herregistratie wordt dan als startdatum gezien van je volgende herregistratie periode van 5 jaar.

Vervroegd herregistreren heeft geen invloed op de facturatie van je SKJ-registratie. De factuurdatum blijft staan en zal met het vervroegd herregistreren niet ook naar voren gehaald worden.

Je kunt je herregistratie aanvraag al indienen zonder dat alle activiteiten zijn beoordeeld, het belangrijkste is dat de ingediende punten voldoende zijn. Jouw herregistratieaanvraag wordt, afhankelijk van de drukte en aantal aanvragen in die periode, binnen c.a. drie maanden beoordeeld.

 

Wie moet de factuur betalen?

Wanneer je de factuur op persoonlijke titel hebt ontvangen, hebben wij geen betaalafspraken met jouw werkgever, of je bent niet op de juiste manier gekoppeld aan jouw werkgever. Dit kan je nakijken in Mijn SKJ: Mijn profiel. Wij adviseren je de factuur aan SKJ te betalen en vervolgens deze te declareren bij jouw werkgever.

Welke documenten dien ik na afronding van het praktijkprogramma toe te voegen in Mijn SKJ?

Wanneer je geregistreerd bent als jeugd- en gezinsprofessional en je hebt het praktijkprogramma afgerond, dien je hiervan bewijs aan te leveren. Dit bewijs bestaat uit het leerverslag én de bijbehorende certificaten.

In Mijn SKJ, op de herregistratiepagina, vind je onder ‘Herregistratievoorwaarden’ een kopje met ‘Leerverslag praktijkprogramma’, waar je op ’toevoegen+’ klikt. Hier kun je je leerverslag uploaden.

Als de scholing geaccrediteerd is door het SKJ, NIP of NVO, kun je het indienen onder de subcategorie “Formeel Leren”. Als de scholing niet geaccrediteerd is, voeg je hem toe in de subcategorie “Informeel leren” en de activiteit “Eigen Inbreng”. Hiervoor vragen wij je een ondertekende verklaring en het betreffende certificaat in te dienen.

Ik kan mijn gevolgde scholing niet vinden, hoe kan ik deze uploaden?

Bij het toevoegen van geaccrediteerde trainingen, raden wij aan om te zoeken via het SKJ-nummer. Dit nummer kun je vinden op het certificaat van de gevolgde training. Wanneer je zoekt via “opleider” naar de juiste training, kan het namelijk zijn dat je bijvoorbeeld in een lange lijst van scholingen moet zoeken naar de juiste training. Ook kun je op die manier een gelijknamige training kiezen waarbij de accreditatieperiode of het aantal punten niet overeenkomt. Bij het invoeren van het SKJ-nummer, heb je altijd direct de goede training te pakken.

Wat is methodische werkbegeleiding (MWB)?

MWB is een combinatie van:

  • Reflectie: binnen de MWB wordt ruimte geboden om op een gestructureerde manier de reflectie te begeleiden.
  • Methodiek: De pijler methodiek is het versterken en vergroten van vaardigheden welke medewerkers nodig hebben om hun werk professioneel uit te voeren. Dit kan vormgegeven worden door het trainen van nieuwe vaardigheden of verfijnen van bestaande vaardigheden.
  • Casuïstiekbespreking: Wanneer een hulpverlener een cliëntgerichte vraag inbrengt, leert het team de cliënt kennen door de ogen van de hulpverlener. De wijze waarop de hulpverlener zijn cliënt beschrijft, is bepalend in de uiteindelijke uitwerking van de vraag.
Wat is een maatwerktraject?

In sommige situaties is het noodzakelijk om eerst een maatwerktraject ‘aanvullende scholing’ te volgen alvorens je je kunt registreren. Bijvoorbeeld wanneer je met jouw diploma en werkervaring nog niet in aanmerking komt voor registratie in de kamer Jeugd- en gezinsprofessionals.

Het maatwerktraject is een traject van ongeveer 45 EC (het kan meer of minder zijn, afhankelijk van jouw opleiding en cv) dat is gebaseerd op de bouwstenen van de opleiding ‘Social Work’ profiel Jeugd. De hogeschool of commerciële aanbieder stelt samen met jou vast hoeveel aanvullende scholing nodig is. Op het certificaat dat je na afronding krijgt, staat in ieder geval hoeveel EC je hebt gevolgd en hoe deze EC zijn vertaald in bouwstenen van het profiel Jeugd. Met dit certificaat kun je je registreren als jeugd- en gezinsprofessional.

Een maatwerktraject is een van de mogelijke adviezen die we middels het scholingsadvies verstrekken. Door het aanvragen van een scholingsadvies via mijn SKJ krijg je als professional (én werkgever) meer zekerheid over en zicht op wat er nog nodig is om je als jeugd- en gezinsprofessional te kunnen registreren in het Kwaliteitsregister Jeugd.

Moet ik een praktijkprogramma (inwerkprogramma) volgen?

Als je in Mijn SKJ bij ‘Herregistratie’ het volgende ziet staan, dien je een geaccrediteerd praktijkprogramma te volgen in je eerste registratiejaar: “Herregistratie voor jeugd- en gezinsprofessionals (+ praktijkprogramma)”.

Bij je registratieaanvraag heb je via de hardheidsclausule een beslissing ontvangen dat je in het eerste registratiejaar een geaccrediteerd praktijkprogramma bij je werkgever moet doorlopen. Of je viel bij je registratieaanvraag onder situatie 1 of 2 van de registratie-eisen met aanvullende voorwaarden.

Sommige professionals hebben via de hardheidsclausule een beslissing ontvangen dat zij in het eerste herregistratiejaar een geaccrediteerd praktijkprogramma moeten doorlopen.

Hier lees je meer over het praktijkprogramma. Wanneer je een geaccrediteerd praktijkprogramma succesvol hebt doorlopen, dien je een leerverslag te schrijven. Bij de Links & Downloads (onder “Praktijkprogramma (inwerkprogramma)”) vind je het format dat je hiervoor kan gebruiken. Deze dien je (volledig ingevuld en ondertekend) in samen met de behaalde certificaten in je herregistratiedossier in Mijn SKJ. Indien de afrondingsdata van de certificaten binnen je herregistratieperiode vallen, kan je hiermee ook herregistratiepunten behalen.

Let op: Je dient naast deze eis ook te voldoen aan deze uren/punten. Hier heb je 5 jaar de tijd voor.