1 2 3 5
Hoe ziet de procedure onder het tuchtreglement, versie 1.5 (klachten ingediend vóór 2023) eruit?

1. Voorportaal

Na ontvangst van de klacht, wordt deze doorgaans besproken tijdens het voorportaal. Het voorportaal bestaat in ieder geval uit een voorzitter, twee beroepsgenoten (jeugdprofessionals), een mediator en een secretaris. Samen kijken zij of de klacht voldoet aan de vereisten van het tuchtreglement, versie 1.5 . Als de klacht aan de vereisten voldoet, wordt verweer opgevraagd bij de jeugdprofessional.

2. Verweerschrift

De jeugdprofessional krijgt zes weken de tijd om een verweerschrift in te dienen. In het verweerschrift kan de jeugdprofessional reageren op de klacht. De jeugdprofessional kan dan zijn of haar visie op het handelen geven en uitleggen waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt. Het is van belang dat de jeugdprofessional zijn of haar verweer goed onderbouwt. Ook is het belangrijk dat de jeugdprofessional opschrijft/reflecteert waarom het handelen in overeenstemming met de professionele standaard is geweest.
Als het verweerschrift is ontvangen, wordt deze voor de klager inzichtelijk gemaakt in de Mijn SKJ omgeving.

3. Behandeling van de klacht

Per klacht wordt bekeken of een (digitale) mondelinge behandeling nodig is. Bij een mondelinge behandeling kunnen partijen hun standpunten toelichten, reageren op elkaar en beantwoorden zij vragen van het college van toezicht. Een mondelinge behandeling vindt altijd achter gesloten deuren plaats. Een gemachtigde mag altijd mee. Een toehoorder moet van tevoren worden aangemeld.
In sommige gevallen is een mondelinge behandeling niet nodig. Het college van toezicht behandelt de zaak dan schriftelijk, zonder aanwezigheid van partijen. Voorafgaand aan de schriftelijke behandeling worden partijen nog één keer in de gelegenheid gesteld om schriftelijk op elkaar te reageren. Dit wordt een conclusie van repliek en dupliek genoemd.

4. Beslissing

De beslissing van het college wordt zes weken na de behandeling van de klacht aan partijen verzonden. Een geanonimiseerde versie van de beslissing wordt in de digitale beslissingenbibliotheek geplaatst.
Als een klacht gegrond wordt verklaard, dan kán een maatregel worden opgelegd. De volgende maatregelen kunnen worden opgelegd:

  • Waarschuwing;
  • berisping, zonder openbaarmaking van deze maatregel;
  • berisping, met openbaarmaking van deze maatregel;
  • voorwaardelijke schorsing van de registratie in het register voor ten hoogste één jaar. De schorsing wordt niet ten uitvoer gelegd als de jeugdprofessional binnen een door het college te bepalen termijn de opgelegde verplichting voldoende is nagekomen;
  • schorsing van de registratie in het register voor ten hoogste één jaar;
  • doorhaling van de registratie in het register;
  • ontzegging van het recht wederom te worden ingeschreven in het register.

5. Beroep

Binnen zes weken na verzending van de beslissing van het college van toezicht kunnen partijen in beroep bij het college van beroep. In het beroepschrift staan de redenen voor het beroep duidelijk toegelicht. Degene die het beroepschrift indient geeft onderbouwd aan waarom hij of zij het niet eens is met de beslissing van het college van toezicht.

Overgangsregeling herregistratie voor jeugdzorgwerkers

De kamer Jeugdzorgwerkers is per 1 januari 2018 gesloten voor nieuwe registraties. Je kunt overstappen naar de kamer Jeugd- en gezinsprofessionals. Voor het moment dat je overstapt heb je twee keuzes.

  • Je rondt je herregistratie af volgens de eisen van de kamer Jeugdzorgwerkers. Daarna ben je automatisch geregistreerd in de kamer Jeugd- en gezinsprofessionals.
  • Je stapt eerder over. We nemen alle goedgekeurde activiteiten mee naar je nieuwe dossier. Na je overstap gelden voor jou de herregistratie-eisen voor de kamer Jeugd- en gezinsprofessionals.

Gebruik de button Wisselen van kamer in Mijn SKJ om over te stappen.

Meer informatie: Overgangsregeling herregistratie jeugdzorgwerkers

Voorwaarden herregistratie voor jeugdzorgwerkers

De eisen voor herregistratie verschillen, afhankelijk van wat voor opleiding je hebt en of het je eerste herregistratie is of niet. Voor jeugdzorgwerkers geldt dat je specifieke eisen hebt voor:

Denk eraan dat je alleen activiteiten kunt meetellen die je binnen je herregistratieperiode hebt afgerond.
Meer informatie kun je hier vinden.

In de informatiebank en in Mijn SKJ onder Herregistratie vind je welke eisen voor jou van toepassing zijn.

Wie zitten er in de commissie van consultatie (CvC)?

In de commissie van consultatie zitten minstens drie leden, waaronder een ethicus en iemand met veel ervaring in het werkveld van de jeugdprofessional. Partijen krijgen een bericht waarin staat wie er in de commissie van consultatie zit.

Welke werkgeversverklaring heb ik als jeugdzorgwerker nodig?

Wanneer je geregistreerd bent in de kamer Jeugdzorgwerkers, dien je voor de herregistratie een werkgeversverklaring toe te voegen aan je dossier. Deze werkgeversverklaring kun je terugvinden op de pagina Links & Downloads. Het document dat je dient te gebruiken heet “Werkgeversverklaring jeugdzorgwerkers”.

Wat is het verschil tussen een visie- en een inzichtgesprek?

Een visiegesprek is het eerste gesprek dat je voert met (meestal) twee leden van de commissie van consultatie. In dit gesprek vraagt de commissie van consultatie naar wat er is gebeurd. De commissie zal vooral luisteren en vragen stellen die voor haar nodig zijn om een goed beeld te krijgen van de visie van beide partijen op wat er is gebeurd. De commissie van consultatie voert een visiegesprek met de klager en de jeugdprofessional afzonderlijk.

Als de commissie van consultatie, na afloop van de visiegesprekken, vindt dat van de klacht geleerd kan worden, dan gaat zij daarover in gesprek met de jeugdprofessional. Dit wordt het inzichtgesprek genoemd.

Kun je in beroep gaan tegen een beslissing van het voorportaalcollege?

Nee, tegen een beslissing van het voorportaalcollege staat geen beroep open. Dat betekent dat de beslissing bindend is en dat er geen mogelijkheden zijn om de beslissing door een andere (hogere) instantie te laten toetsen.

Mag ik iemand meenemen naar het gesprek met de commissie van consultatie?

Er mag een gemachtigde aanwezig zijn tijdens een gesprek met de commissie van consultatie. Die gemachtigde mag ook een vertrouwenspersoon zijn.

Als je ervoor kiest een gemachtigde mee te nemen naar het gesprek, dan dien je een digitale machtiging in te vullen en deze te versturen naar vpc@skjeugd.nl. Op onze website vind je twee verschillende machtigingsformulieren (voor de klager en voor de jeugdprofessional).

 

 

Kan ik als jeugdprofessional bij het consultatietraject ook in gesprek met de klager?

De commissie van consultatie kan besluiten dat het passend is dat de jeugdprofessional in gesprek gaat met de klager. De klager kan dan ook een rol spelen in het gesprek. De commissie is vrij om, gelet op het doel van het consultatietraject, het leren van de professional, maatwerk toe te passen.

Ben ik verplicht om mee te doen aan een consultatietraject bij de commissie van consultatie?

Je bent niet verplicht om mee te doen aan het consultatietraject. Ben je klager en wil je niet meedoen aan het gesprek, dan zal de commissie van consultatie vragen naar de reden. Vervolgens kan de commissie beslissen om toch het gesprek over de klacht aan te gaan met de jeugdprofessional. Ziet zij daartoe geen reden dan zal de commissie van consultatie dit terugkoppelen in een advies over verdere behandeling van de klacht aan het voorportaalcollege. Het voorportaalcollege beslist dan of de klacht op een andere manier moet worden behandeld.

Als de jeugdprofessional niet mee wil doen aan het consultatietraject zal de commissie van consultatie dit terugkoppelen in een advies over verdere behandeling van de klacht aan het voorportaalcollege. Het voorportaalcollege beslist dan of de klacht op een andere manier moet worden behandeld.

Waarom wordt er geen inzichtgesprek gevoerd met de klager?

Het inzichtgesprek wordt gevoerd met de jeugdprofessional als de commissie van consultatie vindt dat er iets te leren valt van de klacht.

Kan ik een mediationtraject weigeren?

Deelname aan mediation is vrijwillig. Wel is het zo dat als één van de partijen niet (verder) wilt deelnemen aan de mediation, de mediator dit terugkoppelt aan het voorportaalcollege. Het voorportaalcollege beslist dan of de klacht op een andere manier moet worden behandeld (bijvoorbeeld door de commissie van consultatie).

Wie nemen er zitting in de colleges?

Leden van het College van Toezicht kunnen 4 jaar na benoeming herbenoemd worden voor nogmaals 4 jaar. Hier kun je het aan- en aftreedschema van de leden van de tuchtcolleges inzien.

Wanneer is een klacht in orde?

Wanneer de klacht ontvankelijk en niet kennelijk-ongegrond is.

De klacht is ontvankelijk als:

  1. het volledige klachtformulier is ingevuld;
  2. het handelen of nalaten dat de klager de jeugdprofessional verwijt voldoende duidelijk uit het klachtformulier blijkt;
  3. de klacht niet verjaard is;
  4. er nog geen beslissing is genomen over de klacht in een met voldoende waarborgen omklede procedure door een andere klachtinstantie;
  5. de klager rechtstreeks belang heeft bij de klacht;
  6. de klager niet eerder een klacht tegen de jeugdprofessional in een procedure als bedoeld in dit reglement of een eerder Tuchtreglement van SKJ heeft ingediend die betrekking heeft op dezelfde periode;
  7. het (beroepsmatig) handelen van de jeugdprofessional heeft plaatsgevonden in het jeugddomein.

De klacht is niet kennelijk-ongegrond als:

  1. de klacht van voldoende gewicht is;
  2. de klager geen misbruik maakt van het klachtrecht.
Voordelen van vervroegd herregistreren

Je dient uiterlijk één dag voor de herregistratiedatum te herregistreren, maar je kunt ook eerder je herregistratie aanvragen zodra je voldoende punten hebt ingediend. Wanneer je jouw herregistratieaanvraag vervroegd indient, worden de uren werkervaring die je opdoet en de activiteiten die je volgt na het indienen, meegeteld voor je volgende herregistratieperiode. De indiendatum van je herregistratie wordt dan als startdatum gezien van je volgende herregistratie periode van 5 jaar.

Vervroegd herregistreren heeft geen invloed op de facturatie van je SKJ-registratie. De factuurdatum blijft staan en zal met het vervroegd herregistreren niet ook naar voren gehaald worden.

Je kunt je herregistratie aanvraag al indienen zonder dat alle activiteiten zijn beoordeeld, het belangrijkste is dat de ingediende punten voldoende zijn. Jouw herregistratieaanvraag wordt, afhankelijk van de drukte en aantal aanvragen in die periode, binnen c.a. drie maanden beoordeeld.

 

Ik kan mijn gevolgde scholing niet vinden, hoe kan ik deze uploaden?

Bij het toevoegen van geaccrediteerde trainingen, raden wij aan om te zoeken via het SKJ-nummer. Dit nummer kun je vinden op het certificaat van de gevolgde training. Wanneer je zoekt via “opleider” naar de juiste training, kan het namelijk zijn dat je bijvoorbeeld in een lange lijst van scholingen moet zoeken naar de juiste training. Ook kun je op die manier een gelijknamige training kiezen waarbij de accreditatieperiode of het aantal punten niet overeenkomt. Bij het invoeren van het SKJ-nummer, heb je altijd direct de goede training te pakken.

Opgelegde maatregelen

Overzicht van professionals aan wie een maatregel is opgelegd
Beslissingen

Hoeveel punten aan scholingen of opleidingen moet ik halen?

Je moet minimaal 60 punten halen door opleidingen en scholing te volgen van geaccrediteerde opleidingsaanbieders. Bekijk in de scholingsagenda de geaccrediteerde opleidingen, met het aantal punten. Je mag door NIP/NVO geaccrediteerde scholing ook opvoeren.

Hoe kan ik een VOG aanvragen als ik in het buitenland woon?

Werk je in Nederland, en woon je in het buitenland? Dan kun je je VOG niet bij de gemeente aanvragen en geldt een andere procedure. Kijk hiervoor op de website van Dienst Justis. Een van de voorwaarden van Justis om een VOG aan te kunnen vragen, is het aanleveren van een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier (4 pagina’s, in pdf-formaat). Je kunt hier het VOG-aanvraagformulier van SKJ vinden. Je hoeft alleen je persoonlijke gegevens in te vullen op pagina 1 van het aanvraagformulier, de rest is reeds ingevuld.

Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen

Vraag hier je Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan.

Wat staat er in het registratiereglement beschreven?

In het registratiereglement vind je de te volgen procedure om geregistreerd of geherregistreerd te worden in een van de afdelingen van het Kwaliteitsregister Jeugd. In de bijlagen van het reglement zijn de specifieke eisen tot registratie en herregistratie per kamer beschreven.

Door inschrijving in het kwaliteitsregister val je onder het professioneel toezicht van SKJ. Het doel hiervan is dat je, als geregistreerde jeugdprofessional, kunt worden beoordeeld op je professionele handelen en hiervan kunt leren. Op die manier kan de hele beroepsgroep leren en zichzelf verbeteren, waardoor ook de kwaliteit van de dienstverlening verbetert.

Je kunt het algemene registratiereglement hier bekijken.

De specifieke eisen voor registratie per kamer staan in de volgende bijlagen bij het registratiereglement:

Hoe oud mag mijn VOG zijn?
  • Wil je je voor het eerst registreren? Dan mag je VOG op het moment dat je je registratieaanvraag indient niet ouder zijn dan 3 maanden.
  • Ben je al geregistreerd? Dan mag je VOG niet ouder zijn dan 5 jaar en 3 maanden, gerekend vanaf de eerste indiendatum van je herregistratieverzoek.
Wat gebeurt er als ik niet kan voldoen aan de herregistratie-eisen?

Iedere geregistreerde professional krijgt vanaf een halfjaar voor het verlopen van de herregistratieperiode regelmatig berichten waar in wij aangeven dat de registratietermijn bijna verloopt. Heb je al voldoende punten ingediend, dan verschijnt er in Mijn SKJ een button in beeld waarmee je jouw herregistratie kunt indienen. Als wij bij het beoordelen zien dat er activiteiten ontbreken in je dossier, zullen wij je hierover een bericht sturen.

Wanneer je onverhoopt niet aan de herregistratie-eisen kunt voldoen, dan verzoeken wij je om ons dit tijdig te laten weten. Meer informatie over de herregistratievoorwaarden kun je lezen in het registratiereglement, hoofdstuk III artikel 11 t/m 15.

Heb je, ondanks alle herinneringen, op je herregistratiedatum nog steeds geen herregistratieaanvraag ingediend, dan ben je na de herregistratiedatum niet meer geregistreerd. In je dossier, en ook in dat van de werkgever, is dit zichtbaar als verlopen registratie.

Op het moment dat een registratie verlopen is, is een professional niet langer geregistreerd, niet langer zichtbaar in het openbaar register en valt niet langer onder het tuchtrecht. Daarom adviseren wij je om in deze situatie altijd contact op te nemen met de werkgever. Immers volgens het Kwaliteitskader Jeugd mag een werkgever sommige taken alleen laten uitvoeren door een geregistreerd professional.

Tellen activiteiten afgerond vóór mijn registratiedatum mee?

Nee, alleen activiteiten die zijn afgerond ná jouw registratiedatum kunnen meetellen voor jouw herregistratie. De beroepsethiek is hierbij een uitzondering. Deze mag je vóór je registratiedatum gevolgd hebben, als de beroepsstandaarden voor jou een registratie-eis is.

Wanneer begint en eindigt mijn nieuwe herregistratieperiode?

Je eerste herregistratiedatum ligt 5 jaar na je registratiedatum. Deze datum staat in Mijn SKJ en op de registerpas. Je dient uiterlijk één dag voor de herregistratiedatum te herregistreren, maar je kunt ook eerder je herregistratie aanvragen. Let op: je herregistreert dan vóór de eigenlijke herregistratiedatum, de nieuwe herregistratieperiode van 5 jaar gaat dan ook eerder in.

1 2 3 5