Registratie master-pedagoog
Verklaring vooropleiding master-pedagoog
Werkgeversverklaring voor registratie master-pedagoog SKJ
Eigen verklaring registratie master-pedagoog SKJ
Registratie master-orthopedagoog
Verklaring vooropleiding master-orthopedagoog
Werkgeversverklaring registratie master-orthopedagoog en -master-psycholoog SKJ
Eigen verklaring werkervaring master-orthopedagoog SKJ
Aanvraagformulier voor registratie master-psycholoog of -orthopedagoog op basis van de hardheidsclausule
Herregistratie master-pedagoog
Werkgeversverklaring herregistratie master-pedagoog SKJ
Eigen verklaring werkervaring herregistratie master-pedagoog SKJ
Overige activiteiten – bewijsvoering en puntenberekening master-pedagogen (vrije ruimte)
Herregistratie master-orthopedagoog
Algemene definities reflectie
Richtlijnen intervisie masters
Handreiking werkbegeleiding masters
Formulier A Verklaring plan werkbegeleiding masters
Formulier B Verklaring werkbegeleiding masters
Verklaring compensatie NVO Basisaantekening diagnostiek
Overzicht activiteiten overige deskundigheidsbevordering vrije ruimte
Voor geaccrediteerd scholingsaanbod zie scholingsagenda
Onderstaande verklaringen zijn te downloaden in Mijn SKJ :
- Intervisieverklaring masters
- Supervisieverklaring masters
- Werkgeversverklaring en eigen verklaring werkervaring herregistratie
(Her)registratie postmaster-orthopedagoog
Werkgeversverklaring (her)registratie postmaster-orthopedagoog en kinder- & jeugdpsycholoog SKJ
Intervisie voorwaarden postmasters
Overige activiteiten-bewijsvoering en puntenberekening
Opleidingstraject tot postmaster-orthopedagoog
Richtlijn voor het integraal reflectieverslag opleidingstraject twr
Richtlijn casusbeschrijving opleidingstraject twr
Bij reflectie staat jouw professionele handelen centraal. Reflectie is gericht op jouw individuele vakinhoudelijke ontwikkeling. Het gaat dus bij reflectie niet om het proces van de cliënt maar om het proces van de hulpverlener. En daarnaast om kennis en kunde – de theoretische bagage en inzichten die het handelen van de hulpverlener expliciet maken.
Meer over reflectieDe benodigde formulieren vind je in jouw SKJ dossier. Wanneer je een werkplek, werkervaring of een supervisietraject gaat toevoegen, kan je hier de benodigde verklaring downloaden. Nadat je deze hebt ingevuld, kan je de verklaring bij de betreffende activiteit uploaden in jouw dossier.
Dit mag ook in 2 trajecten. Let er hierbij wel op dat je voldoende uren overhoudt om een traject te volgen waarbij je heldere leerdoelen kunt stellen en een reflectieverslag/supervisieverslag kunt schrijven. In overleg met jouw supervisor kan je bepalen wat een geschikt aantal uren is om een gedegen en kwalitatief goed supervisietraject in te gaan.
Het is belangrijk om met je supervisor (reflectieve) supervisiedoelen op te stellen, die je straks kunt verwerken in het aantonen van de gevolgde supervisie. Het is echter niet verplicht om deze vooraf ter beoordeling voor te leggen. Wanneer je een supervisietraject afrondt, kan je een ondertekende supervisieverklaring uploaden in Mijn SKJ. Alleen de face-to-face contacturen tellen mee; de uren voor voorbereiding en verslaglegging niet.
Nee, je kan aan verschillende groepen deelnemen. Wel moet je dan van iedere groepssamenstelling een aparte intervisieverklaring invoeren. Dit hoeft niet als er een keer iemand niet aanwezig kan zijn; het gaat echt om verschillende intervisiegroepen.
De supervisie moet worden gevolgd bij een door NIP of NVO erkende supervisor.
Bij het NIP gaat het om supervisoren die zijn opgenomen in het bestand van supervisoren Kinder- en Jeugdpsycholoog. Raadpleeg hiervoor het supervisorenbestand op de website van het NIP. Het kan zijn dat je jouw supervisor niet vindt in de lijst, maar dat hij of zij toch opgenomen is in het bestand. Je kan dit verifiëren door een mail te sturen aan info@psynip.nl met de naam en het registratienummer van je supervisor.
Bij de NVO gaat het om supervisoren die zijn opgenomen in het bestand supervisor orthopedagoog generalist. Dit bestand kan je vinden op de website van de NVO.
Is je supervisor niet opgenomen in het bestand van supervisoren K&J NIP of NVO OG? Hij of zij kan het supervisorschap aanvragen bij NIP of NVO.
Begin 2016 eindigde de herregistratietermijn van een groot deel van de orthopedagogen-generalist (OG) die geregistreerd stonden bij de NVO. Orthopedagogen die in de jeugdhulp werken registreren zich nu bij SKJ. SKJ neemt de OG-registraties over als registraties ‘postmaster-orthopedagoog’. SKJ en NVO hebben daarover de volgende afspraken gemaakt.
- Heb je je in 2015 bij SKJ geregistreerd als postmaster-orthopedagoog, op basis van je OG-registratie? Dan kun je je herregistratie afmaken bij NVO. Je hoeft alleen het herregistratiedossier bij NVO te vullen.
- Als de NVO je herregistratieaanvraag goedkeurt, krijg je daarvan een bewijs. Met dit bewijs kun je je herregistratieaanvraag bij SKJ doen.
- Je nieuwe termijn voor OG-herregistratie bij NVO loopt vanaf 1 februari 2016. Op die datum start ook je herregistratietermijn bij SKJ.
- Vanaf die datum vragen we je om zowel bij NVO als bij SKJ je herregistratiedossier bij te houden.
Herregistratie-eisen
- 2500 uur werkervaring als orthopedagoog met jeugdigen op wo-masterniveau waaruit blijkt dat de werkervaring binnen het brede spectrum van het hulpverleningsproces valt volgens de leidraad taakgebieden.
- 120 uur/punten deskundigheidsbevordering
- 40 uur/punten (door NIP/NVO) geaccrediteerde scholing. Geaccrediteerde scholingen staan vermeld in de digitale scholingsagenda op deze website en in Mijn SKJ, te herkennen aan de notitie ‘herregistratie’ onder het kopje Registerpunten
- 40 uur/punten reflectie (intervisie of supervisie)
- 40 uur/punten overige activiteiten op het gebied van deskundigheidsbevordering (vrije ruimte). Je mag deze vrije ruimte ook vullen met extra uren scholing, supervisie en/of intervisie.
Ga naar de SKJ Beslissingenbibliotheek.
Intervisie is gericht op de professionele ontwikkeling. Bij deze vorm staat systematische reflectie op eigen en andermans functioneren centraal. Het doel is meer inzicht te krijgen in je eigen professioneel functioneren. Intervisie voor postmaster-pedagogen is een collegiale werkvorm. Er is meestal geen begeleiding.
Reflectie betekent niet het zoeken van pasklare antwoorden of oplossingen, adviezen en tips, maar juist op het problematiseren van het professioneel functioneren, waardoor waar nodig het herzien van de eigen visie mogelijk wordt. De vaardigheid tot reflecteren is daarbij een voorwaarde. Reflectie betekent niet het zoeken van antwoorden, maar het stellen van vragen. Met die vragen kunnen verbindingen gelegd worden tussen het feitelijke beroepsmatig handelen, het persoonlijk ervaren van dat handelen en het achterliggende systeem van opvattingen, kennis, inzichten en werkwijzen.
De intervisiegroep moet uit 3 tot 8 personen bestaan die allemaal werkzaam zijn op het gebied van de orthopedagogiek ofwel direct aanverwante gebieden met een primaire oriëntatie op het terrein van kinderen en jeugdigen. Aandachtspunten zijn:
- er moet een duidelijke agenda zijn
- er is een vaste frequentie van de bijeenkomsten; minimaal 3 per jaar
- onderdeel van de agenda kan de uitwisseling van actuele informatie over orthopedagogiek zijn
- er wordt geanonimiseerde casuïstiek ingebracht
- van elke bijeenkomst wordt in samenvatting verslag gedaan van wat is besproken. Bij het verslag zit een ondertekende presentielijst.
Download: Algemene definities werkbegeleiding, supervisie en intervisie
Download: Voorwaarden intervisie postmasters
Bij intervisie gaat het niet zozeer om de pasklare oplossingen, adviezen of tips. Het gaat juist om het bekijken van jouw professioneel functioneren. Daardoor kun je waar nodig je eigen visie op zaken herzien. Reflectie in het algemeen betekent niet het zoeken van antwoorden, maar het stellen van vragen. Met die vragen kunnen verbindingen gelegd worden tussen het feitelijke beroepsmatig handelen, het persoonlijk ervaren van dat handelen en het achterliggende systeem van opvattingen, kennis, inzichten en werkwijzen.
De intervisiegroep moet uit 3 tot 8 personen bestaan die allemaal werkzaam zijn in orthopedagogiek met een primaire oriëntatie op het terrein van kinderen en jeugdigen. Aandachtspunten zijn:
- er moet een duidelijke agenda zijn
- er is een vaste frequentie van de bijeenkomsten; minimaal 3 per jaar
- onderdeel van de agenda kan de uitwisseling van actuele informatie over orthopedagogiek zijn
- er wordt geanonimiseerde casuïstiek ingebracht
- er moeten notulen worden gemaakt
- per bijeenkomst wordt de aanwezigheid bijgehouden
- van elke bijeenkomst wordt in samenvatting verslag gedaan van wat is besproken. Bij het verslag zit een ondertekende presentielijst.
Download: Algemene definities werkbegeleiding, supervisie en intervisie
Download: Richtlijn intervisie masters
Met supervisie wordt het persoonlijke leerproces van een supervisant onder begeleiding van een supervisor bedoeld. Supervisie is gericht op het leren reflecteren op het eigen professioneel handelen. Daarbij komen de volgende aspecten aan de orde:
- de beleving van het eigen functioneren en handelen
- beroepsethische aspecten
- de eigen waarde-opvattingen en bedoelingen die richting geven aan het handelen
- het emotionele proces tussen professional en cliënt
- het vermogen om de relatie met de cliënt te hanteren in dienst van de behandeling
Je mag met je supervisor geen directe werkrelatie hebben, je supervisor mag niet je leidinggevende zijn en jij en je supervisor mogen geen familie zijn. Supervisie voor master-orthopedagogen wordt gegeven door een supervisor op postmasterniveau. Dat is een erkend NIP/NVO-supervisor, een postmaster geregistreerde professional bij SKJ, een professional met een registratie NVO-OG of K&J NIP, of een GZ-psycholoog, met minimaal 5 jaar werkervaring als zodanig. Denk je erover het opleidingstraject tot postmaster-orthopedagoog te gaan volgen, kies dan alvast voor een supervisor uit het supervisorenregister van NIP of NVO, zodat je supervisie kan meetellen voor het opleidingstraject.
Download: Algemene definities werkbegeleiding, supervisie en intervisie
Download: Registratiecriteria orthopedagogen
Verantwoorde werktoedeling: werkgevers, professionals en gemeenten krijgen ermee te maken bij het organiseren van de jeugdzorg. Maar het is geen eenvoudig onderwerp. Daarom leggen we de hoofdlijnen ervan hier uit.
De norm van de verantwoorde werktoedeling geldt sinds 2015 en bepaalt dat werkgevers bij het toedelen van werk rekening moeten houden met de specifieke kennis en vaardigheden van professionals.
Bepaalde werkzaamheden mogen alleen worden gedaan door geregistreerde professionals. Zij werken volgens hun professionele standaarden. Dat zijn de normen die zijn vastgelegd in onder andere de Beroepscode, vakinhoudelijke richtlijnen en veldnormen.
Hoewel de verantwoordelijkheid om te werken met professionele standaarden bij de jeugdprofessional ligt, heeft de werkgever hierin ook een verantwoordelijkheid. Die moet namelijk voor de randvoorwaarden zorgen waarbinnen de de professional optimaal kan functioneren en kan werken volgens de professionele standaarden.
Gedetailleerde informatie over het toepassen van de regels vind je in de brochure ‘Kwaliteitskader Jeugd: toepassen van de norm van de verantwoorde werktoedeling in de praktijk’.
Ook handig is het beslisschema ‘Werk op een verantwoorde manier toedelen‘.
Voor zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en/of ziekteverlof kun je verlenging van je herregistratieperiode aanvragen. Ook als je andere zwaarwegende redenen hebt waarom je je herregistratie niet tijdig af kunt ronden, kun je een verlengingsaanvraag doen. Hiervoor kun je inloggen in Mijn SKJ > Overige > Registratie verlengen > Nieuwe aanvraag plaatsen. Je kunt er ook voor kiezen dit via een e-mail aan te vragen. Gebruik hiervoor het volgende formulier Aanvraagformulier verlenging herregistratieperiode en stuur dit naar uitstel@skjeugd.nl.
Als je een activiteit hebt ondernomen waar je accreditatiepunten voor kunt krijgen, voer die dan direct in in je online dossier. Het Kwaliteitsregister Jeugd kent hieraan het juiste aantal punten toe. Log in op Mijn SKJ voor het invoeren van nieuwe activiteiten. Ook kun je hier zien hoeveel punten je al hebt ingediend, en welke activiteiten zijn goedgekeurd of afgekeurd.
Alle activiteiten moeten gevolgd of gedaan zijn binnen je herregistratietermijn. Voor scholing geldt dat alleen scholing die is afgerond na je registratiedatum kan meetellen.