Klachten en tuchtrecht
Mag ik iemand meenemen naar een hoorzitting?

Zowel de klager als de beklaagde mag tijdens de zitting maximaal twee toehoorders meenemen. Het is daarbij verplicht om uiterlijk twee weken vóór de zitting de naam en de hoedanigheid (bijvoorbeeld functie of familieband) van de toehoorder aan de secretaris van het betreffende tuchtcollege mede te delen. De andere partij wordt ook vóór de hoorzitting op de hoogte gesteld van aanwezige toehoorders.

Kan SKJ een tolk voor mij regelen tijdens de hoorzitting?

Indien bijstand door een tolk noodzakelijk is moet je dit zelf regelen. SKJ kan geen tolk/vertaler voor jou inschakelen. De tolk of vertaler die je inschakelt dient beëdigd te zijn. De kosten voor het inschakelen van een tolk/vertaler komen voor jouw eigen rekening.

Ik heb de beslissing van het College van Toezicht of van het College van Beroep ontvangen. Wanneer wordt deze beslissing gepubliceerd?

Met ‘publiceren’ wordt bedoeld ‘op de website plaatsen’. De beslissing wordt in geanonimiseerde vorm gepubliceerd. Nadat de beslissing naar de partijen is verzonden en de beroepstermijn is verstreken wordt de beslissing in de online bibliotheek geplaatst. Dit is bij een beslissing van het College van Toezicht 6 tot 8 weken na het ontvangst van de beslissing door partijen. Bij een beslissing van het College van Toezicht is dit 4 weken na ontvangst van de beslissing door partijen.

In het geval dat er tegen de beslissing van het College van Toezicht beroep wordt ingesteld, wordt dit op de website bij de bestreden beslissing vermeld. De beslissing van het College van Toezicht wordt dan tegelijkertijd met de beslissing van het College van Beroep gepubliceerd. In het geval het College van Beroep een beslissing heeft genomen, wordt bij de bestreden beslissing een tweede link geplaatst. Met deze link kan de lezer doorklikken naar de beslissing van het College van Beroep.

Het College van Toezicht doet soms ‘uitspraak ter zitting’. Wat is dat?

De voorzitter kan tijdens een hoorzitting besluiten om de zitting te schorsen, voor overleg met de andere leden. Als de voorzitter van mening is dat er goede redenen zijn waarmee kan worden voorkomen dat de klager en de beklaagde nog acht weken moeten wachten op de beslissing, dan kan het College zijn beslissing al ter zitting uitspreken.

Zo’n reden kan zijn dat de beklaagde tijdens de zitting uitspreekt dat hij het op alle punten eens is met het door de beklaagde geleverde verweer.

Zijn er kosten verbonden aan een klachtprocedure bij SKJ?

SKJ brengt geen kosten in rekening bij partijen voor een klachtprocedure. Als een partij zich wil laten bijstaan door een gemachtigde tijdens de procedure (bijvoorbeeld een advocaat of een jurist van de rechtsbijstandsverzekering) komen deze kosten voor eigen rekening. Ook als er tijdens de procedure een tolk/beëdigd vertaler noodzakelijk is, komen deze kosten voor rekening van de partij die deze hulp inschakelt.

 

 

Opgelegde maatregelen

Overzicht van professionals aan wie een maatregel is opgelegd
Beslissingen

Hoe wordt de jeugdprofessional op zijn/haar kwaliteit beoordeeld door de tuchtcolleges?

Een ingediende (tucht)klacht kan slechts betrekking hebben op het beroepsmatig handelen van een jeugdprofessional. De colleges geven een antwoord op de vraag of de jeugdprofessional bij het beroepsmatig handelen gebleven is binnen de grenzen van een behoorlijke beroepsuitoefening, niet of het (beroepsmatig) handelen beter had gekund. Zo toetsen de colleges het handelen van de professional – onder andere – aan de voor zijn beroepsgroep geldende beroepscode.

Overzicht van professionals aan wie een maatregel is opgelegd

Ga naar het overzicht van professionals aan wie een maatregel is opgelegd.

Kan ik een klacht indienen over een niet-geregistreerde jeugdprofessional?

SKJ kan enkel klachten in behandeling nemen over een bij SKJ geregistreerde jeugdprofessional. Als je een klacht wilt indienen over een niet-geregistreerde professional, of indien je van mening bent dat deze jeugdprofessional ten onrechte niet is geregistreerd bij SKJ, kan je het beste contact opnemen met de instantie waar deze professional werkt of met de gemeente die de jeugdhulpverlening aanbiedt of heeft gecontracteerd.

Het SKJ-register vind je hier.

Welke gegevens/documenten heb ik nodig om een klacht in te dienen volgens het nieuwe korte klachtformulier?
Jouw gegevens:
  • Naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, e-mailadres.
(Indien van toepassing) gegevens van de persoon waarvoor je dit formulier indient:
  • Naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, e-mailadres.
Gegevens jeugdprofessional:
  • Naam bedrijf/organisatie, adresgegevens van bedrijf/organisatie
  • Functie van de jeugdprofessional, SKJ-registratienummer, e-mailadres
  • Periode waarin de handelingen waarover je klaagt hebben plaatsgevonden
(Indien van toepassing) gegevens (pleeg-)kind(eren):
  • Naam, geboortedatum, relatie tot de jeugdige
(Indien van toepassing) informatie over ondertoezichtstelling of uithuisplaatsing:
  • De datum wanneer de kinderbeschermingsmaatregel is ingegaan en wanneer het is stopgezet (indien afgelopen)

Denk alvast na over jouw klacht(en), je zult gevraagd worden om in c.a. 400 woorden (per klacht) de klacht(en) te beschrijven.

Wat gebeurt er als er een klacht wordt ingediend bij SKJ?

Als een klacht wordt ingediend bij SKJ, wordt deze voorgelegd aan het voorportaalcollege. Meer lezen over het voorportaalcollege.

Als de klacht in orde is, beslist het voorportaalcollege hoe de klacht wordt behandeld. Er zijn drie manieren van klachtbehandeling: door een mediator, door de commissie van consultatie en door het college van toezicht.

 

Wanneer is een klacht in orde?

Wanneer de klacht ontvankelijk en niet kennelijk-ongegrond is.

De klacht is ontvankelijk als:

  1. het volledige klachtformulier is ingevuld;
  2. het handelen of nalaten dat de klager de jeugdprofessional verwijt voldoende duidelijk uit het klachtformulier blijkt;
  3. de klacht niet verjaard is;
  4. er nog geen beslissing is genomen over de klacht in een met voldoende waarborgen omklede procedure door een andere klachtinstantie;
  5. de klager rechtstreeks belang heeft bij de klacht;
  6. de klager niet eerder een klacht tegen de jeugdprofessional in een procedure als bedoeld in dit reglement of een eerder Tuchtreglement van SKJ heeft ingediend die betrekking heeft op dezelfde periode;
  7. het (beroepsmatig) handelen van de jeugdprofessional heeft plaatsgevonden in het jeugddomein.

De klacht is niet kennelijk-ongegrond als:

  1. de klacht van voldoende gewicht is;
  2. de klager geen misbruik maakt van het klachtrecht.
Beslissingen

Ga naar de SKJ Beslissingenbibliotheek.

Is het verplicht om mij tijdens een procedure bij het college van toezicht te laten bijstaan door een advocaat?

Het is niet verplicht om je bij te laten staan door een advocaat tijdens de procedure bij het college van toezicht. De ervaring leert echter dat partijen zich veelal wel (juridisch) laten bijstaan. Je kunt je laten bijstaan door een advocaat, een jurist van jouw rechtsbijstandsverzekeraar, een onafhankelijk klachtondersteuner, een vertrouwenspersoon of een andere gemachtigde.

 

Waarom wordt er geen inzichtgesprek gevoerd met de klager?

Het inzichtgesprek wordt gevoerd met de jeugdprofessional als de commissie van consultatie vindt dat er iets te leren valt van de klacht.

Kan ik een mediationtraject weigeren?

Deelname aan mediation is vrijwillig. Wel is het zo dat als één van de partijen niet (verder) wilt deelnemen aan de mediation, de mediator dit terugkoppelt aan het voorportaalcollege. Het voorportaalcollege beslist dan of de klacht op een andere manier moet worden behandeld (bijvoorbeeld door de commissie van consultatie).

Wordt een maatregel tot waarschuwing openbaar gemaakt?

Een waarschuwing wordt niet openbaar gemaakt. Dit is een gangbare keuze in het tuchtrecht in de (geestelijke) gezondheidszorg en de jeugdhulp. Dit heeft te maken met het verschil in karakter van enerzijds de waarschuwing en anderzijds de berisping. Wanneer een professional wordt berispt dan is dat omdat het tuchtcollege het handelen fout, vermijdbaar en verwijtbaar acht. Wanneer een professional een waarschuwing krijgt dan bestempelt het betreffende tuchtcollege het handelen weliswaar als onwenselijk en vermijdbaar maar niet verwijtbaar, of wellicht wel verwijtbaar, maar heeft de jeugdprofessional zich reflectief en leerbaar getoond.

Kun je in beroep gaan tegen een beslissing van het voorportaalcollege?

Nee, tegen een beslissing van het voorportaalcollege staat geen beroep open. Dat betekent dat de beslissing bindend is en dat er geen mogelijkheden zijn om de beslissing door een andere (hogere) instantie te laten toetsen.

Wanneer wordt een klacht doorverwezen naar het college van toezicht?

Als uit het ingevulde klachtformulier blijkt dat er mogelijk sprake is van een ernstige schending van de professionele standaard, dan zal het voorportaalcollege klager vragen het uitgebreide klachtformulier in te vullen op de website. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een klacht over dat de jeugdprofessional een relatie is aangegaan met een cliënt of dat er al eerder klachten zijn geweest en de jeugdprofessional zijn of haar handelwijze niet heeft aangepast.

Is een hoorzitting openbaar?

Een hoorzitting is niet openbaar. Enkel het College van Toezicht/Beroep, de secretaris, partijen, gemachtigde(n) en (vooraf aangemelde) toehoorders mogen hierbij aanwezig zijn.

Wie zitten er in de commissie van consultatie (CvC)?

In de commissie van consultatie zitten minstens drie leden, waaronder een ethicus en iemand met veel ervaring in het werkveld van de jeugdprofessional. Partijen krijgen een bericht waarin staat wie er in de commissie van consultatie zit.

Kan de mogelijkheid tot het indienen van een klacht komen te vervallen?

Ja, de mogelijkheid tot het indienen van een klacht vervalt door verjaring na drie jaren. Deze termijn begint op de dag volgend op die waarop het betreffende handelen waartegen de klacht zich richt, heeft plaatsgevonden, dan wel volgend op het moment waarop de belanghebbende van het betreffende handelen wist. Als de belanghebbende minderjarig is, begint de termijn van verjaring te lopen op de dag waarop hij zestien jaar is geworden.

Hoelang blijft een opgelegde maatregel zichtbaar in het register?

Er zijn verschillende termijnen, afhankelijk van het type maatregel, hoelang deze zichtbaar blijft. Zie hiervoor het overzicht ‘Duur zichtbaarheid maatregel’.

Wat is het verschil tussen een visie- en een inzichtgesprek?

Een visiegesprek is het eerste gesprek dat je voert met (meestal) twee leden van de commissie van consultatie. In dit gesprek vraagt de commissie van consultatie naar wat er is gebeurd. De commissie zal vooral luisteren en vragen stellen die voor haar nodig zijn om een goed beeld te krijgen van de visie van beide partijen op wat er is gebeurd. De commissie van consultatie voert een visiegesprek met de klager en de jeugdprofessional afzonderlijk.

Als de commissie van consultatie, na afloop van de visiegesprekken, vindt dat van de klacht geleerd kan worden, dan gaat zij daarover in gesprek met de jeugdprofessional. Dit wordt het inzichtgesprek genoemd.

Ben ik verplicht om mee te doen aan een consultatietraject bij de commissie van consultatie?

Je bent niet verplicht om mee te doen aan het consultatietraject. Ben je klager en wil je niet meedoen aan het gesprek, dan zal de commissie van consultatie vragen naar de reden. Vervolgens kan de commissie beslissen om toch het gesprek over de klacht aan te gaan met de jeugdprofessional. Ziet zij daartoe geen reden dan zal de commissie van consultatie dit terugkoppelen in een advies over verdere behandeling van de klacht aan het voorportaalcollege. Het voorportaalcollege beslist dan of de klacht op een andere manier moet worden behandeld.

Als de jeugdprofessional niet mee wil doen aan het consultatietraject zal de commissie van consultatie dit terugkoppelen in een advies over verdere behandeling van de klacht aan het voorportaalcollege. Het voorportaalcollege beslist dan of de klacht op een andere manier moet worden behandeld.