Wanneer is een klacht in orde?
Wanneer is een klacht in orde?
Wanneer de klacht ontvankelijk en niet kennelijk-ongegrond is.
De klacht is ontvankelijk als:
- het volledige klachtformulier is ingevuld;
- het handelen of nalaten dat de klager de jeugdprofessional verwijt voldoende duidelijk uit het klachtformulier blijkt;
- de klacht niet verjaard is;
- er nog geen beslissing is genomen over de klacht in een met voldoende waarborgen omklede procedure door een andere klachtinstantie;
- de klager rechtstreeks belang heeft bij de klacht;
- de klager niet eerder een klacht tegen de jeugdprofessional in een procedure als bedoeld in dit reglement of een eerder Tuchtreglement van SKJ heeft ingediend die betrekking heeft op dezelfde periode;
- het (beroepsmatig) handelen van de jeugdprofessional heeft plaatsgevonden in het jeugddomein.
De klacht is niet kennelijk-ongegrond als:
- de klacht van voldoende gewicht is;
- de klager geen misbruik maakt van het klachtrecht.