Wat wordt bedoeld met intervisie voor master-orthopedagogen?
Bij intervisie gaat het niet zozeer om de pasklare oplossingen, adviezen of tips. Het gaat juist om het bekijken van jouw professioneel functioneren. Daardoor kun je waar nodig je eigen visie op zaken herzien. Reflectie in het algemeen betekent niet het zoeken van antwoorden, maar het stellen van vragen. Met die vragen kunnen verbindingen gelegd worden tussen het feitelijke beroepsmatig handelen, het persoonlijk ervaren van dat handelen en het achterliggende systeem van opvattingen, kennis, inzichten en werkwijzen.
De intervisiegroep moet uit 3 tot 8 personen bestaan die allemaal werkzaam zijn in orthopedagogiek met een primaire oriëntatie op het terrein van kinderen en jeugdigen. Aandachtspunten zijn:
- er moet een duidelijke agenda zijn
- er is een vaste frequentie van de bijeenkomsten; minimaal 3 per jaar
- onderdeel van de agenda kan de uitwisseling van actuele informatie over orthopedagogiek zijn
- er wordt geanonimiseerde casuïstiek ingebracht
- er moeten notulen worden gemaakt
- per bijeenkomst wordt de aanwezigheid bijgehouden
- van elke bijeenkomst wordt in samenvatting verslag gedaan van wat is besproken. Bij het verslag zit een ondertekende presentielijst.
Download: Algemene definities werkbegeleiding, supervisie en intervisie
Download: Richtlijn intervisie masters