Wat wordt bedoeld met intervisie voor postmaster-orthopedagogen
Intervisie is gericht op de professionele ontwikkeling. Bij deze vorm staat systematische reflectie op eigen en andermans functioneren centraal. Het doel is meer inzicht te krijgen in je eigen professioneel functioneren. Intervisie voor postmaster-pedagogen is een collegiale werkvorm. Er is meestal geen begeleiding.
Reflectie betekent niet het zoeken van pasklare antwoorden of oplossingen, adviezen en tips, maar juist op het problematiseren van het professioneel functioneren, waardoor waar nodig het herzien van de eigen visie mogelijk wordt. De vaardigheid tot reflecteren is daarbij een voorwaarde. Reflectie betekent niet het zoeken van antwoorden, maar het stellen van vragen. Met die vragen kunnen verbindingen gelegd worden tussen het feitelijke beroepsmatig handelen, het persoonlijk ervaren van dat handelen en het achterliggende systeem van opvattingen, kennis, inzichten en werkwijzen.
De intervisiegroep moet uit 3 tot 8 personen bestaan die allemaal werkzaam zijn op het gebied van de orthopedagogiek ofwel direct aanverwante gebieden met een primaire oriëntatie op het terrein van kinderen en jeugdigen. Aandachtspunten zijn:
- er moet een duidelijke agenda zijn
- er is een vaste frequentie van de bijeenkomsten; minimaal 3 per jaar
- onderdeel van de agenda kan de uitwisseling van actuele informatie over orthopedagogiek zijn
- er wordt geanonimiseerde casuïstiek ingebracht
- van elke bijeenkomst wordt in samenvatting verslag gedaan van wat is besproken. Bij het verslag zit een ondertekende presentielijst.
Download: Algemene definities werkbegeleiding, supervisie en intervisie
Download: Voorwaarden intervisie postmasters